Nattfilm - Marisha Pessl

Alltså WOW. Över 600 sidor bok: och Pessl höll mig på sträck- (och skräck-) bänken heeeeela tiden. Journalisten Scott McGranth bestämmer sig för att utreda omständigheterna kring Ashley Cordovas självmord. Cordova är dotter till en regissör, Stanislas Cordova, som producerar skräckfilmer. Filmerna är så vidriga att de inte längre visas på vanliga biografer, utan hemliga föreställningar hålls istället, bland annat Paris katakomber. Cordova d.ä. har lyckats skapa som en sekt omkring sig, eftersom han själv håller sig helt utom allt vad kändisskap heter. Istället pågår ständiga diskussioner om han ens finns, och om vad det är som egentligen försiggår i hans filmer. Ser inte skräcken lite väl... äkta ut?

Nattfilm av Marisha Pessl - 5/5 stjärnor
 
Jag gillar när böcker är lite mer än bara vanlig text. När de har något extra stildrag. Den förra boken jag läste (Bartimaeus, av Jonathan Stroud) hade till exempel fotnoter där huvudpersonen hela tiden kommenterade händelseförloppet. I Livet Enligt Fikry (Gabrielle Zevin) inleddes varje kapitel med ett novelltips och en kommentar från Fikry själv. I Nattfilm får man följa McGraths minsta lilla internetsökning. Hittar han ett foto får vi också se fotot. Läser han en intervju finns den återgiven, som att det var vi läsare som just slagit upp New York Times och inte han. Det förvandlar boken till en liten skattkista av spänning. Jag känner mig mer delaktig, jag känner mig lite som en undersökande journalist själv: och jag älskar känslan. Och den obehagliga blir lite mer obehagligt eftersom man själv känner sig just så involverad. Det är omöjligt att inte dela McGraths paranoia när skräcken slår till på riktigt.

 
 
 
Nattfilm var helt fantastiskt otäck. Spännande, känslosam och vacker. Becksvart. En bok helt klart värd sitt namn: den kändes filmisk. Jag går fortfarande med berättelsen i mina tankar. Jag tillbringade en hel dag i soffan, med endast den här boken som underhållning. Och det var inget jag hellre hade velat göra den dagen. Boken gav mig allt. Den känslan är så ovärderlig, och den man alltid, alltid, alltid strävar efter att hitta i en bok. Jag rekommenderar den här boken STARKT till alla er som älskar ockultism, mörker, spänning, labyrinter, mordgåtor, fina karaktärer & jag-perspektiv. Nu gillar jag egentligen inte film, men nattfilm är en film jag önskar att alla ville se.
0 kommentarer