The Supernatural Enhancements - Edgar Cantero

The Supernatural Enhancements består av en samling dagboksanteckningar, nedskrivna ljudupptagningar, brev och samtal, funna i huset Axton House 1, den villa som signaturen A. och dennes kompanjon Niamh får ärva av en avlägsen släkting. De tidigare husägarna har samtliga tagit livet av sig på samma sätt: vid samma ålder har de slängt sig ut ur samma fönster, från samma rum i huset. A. och Niamh kan inte låta bli att försöka nysta i vad som är husets hemlighet, och hur det går för dem kan vi ju bara gissa... då det enda som finns kvar är det underlag som boken bygger på. Jag faller direkt för den här sortens böcker, som innehåller mystik, har en annorlunda uppbyggnad och handlar om eventuella övernaturligheter och spöken.

 The Supernatural Enhancements av Edgar Cantero, 4/5 stjärnor

Trots det speciella sätt varpå boken är skriven, tycker jag att jag lär känna både A. och Niamh väldigt bra. Bättre än i många andra, "klassiskt" skrivna böcker. Detta trots att Niamh beskrivs som stum, och inte säger ett enda ord under hela bokens gång. Däremot använder hon sig av ett ritblock som hon skriver ner vissa meningar i, och till viss del teckenspråk. 

Jag visste inte riktigt vad jag hade att förvänta mig av denna bok, men jag kan iallafall klargöra att jag inte på något sätt blev besviken. Den var spännande, nytänkande och hela tiden underhållande. Ibland var det tungt att läsa utifrån endast beskrivningar (som när den handhållna kamerans bilder skulle beskrivas), eller att helt plötsligt behöva läsa vetenskapliga artiklar, men avsnitten som boken är indelad i är så korta att det hela tiden går fort framåt, trots de lite tyngre delarna. Jag gillar verkligen hur berättelsen tar nya vägar hela tiden, allt eftersom att A. och Niamh skaffar sig nya kameror/bandspelare/faxar. Boken skriver en inte heller på näsan, utan många gånger får man försöka hänga med bäst man kan. Det resulterar i många omläsningar av vissa bandinspelningar för att man verkligen ska hänga med, och jag gillar sådant. Mycket bra bok!
0 kommentarer