En av mina absoluta favorithändelser i vardagslivet

En av mina absoluta favorithändelser i vardagslivet är när Science Fiction-bokhandelns kataloger om kommande böcker dyker upp i brevlådan!!!:
 
Sommarkatalogen 2015

Jag tar med den till sängen och läser den från pärm till pärm. Den här här ovanför tog det mig tre kvällar att plöja igenom. Jag läser om alla böcker, tittar på vackra omslag och kryssar för de som jag faller för, eller som jag vill kolla upp lite extra. Lite som när man var liten och kunde sätta sig med leksakskatalogen och kryssa för de leksaker som man önskade sig i födelsedagspresent, men med den skillnaden att jag då gjorde det för att mamma och pappa skulle se vad jag önskade mig - nu gör jag det bara för min egen skull. 

De som jag kryssat för går vidare till "nästa steg". Jag kollar upp dem på goodreads och/eller adlibris. Googlar författare, tidigare utgivna böcker och eventuella översättningar. Och viktigast av allt: jag lägger till dem i min önskelista på adlibris.se. JAG SKULLE ALDRIG KLARA MIG UTAN DEN FUNKTIONEN. Den är helt fantastisk. Egentligen är det inte krångligare än att man klickar i "Spara till önskelista" och så listas den där, och vill man ta bort en bok därifrån så klickar man ur den. Men i all sin enkelhet är den ändå livsnödvändig för mig, för annars skulle jag aldrig kunna ha koll på alla böcker jag är sugen på, och jag har absolut inte råd att köpa alla jag blir intresserad av på samma gång! Från den här katalogen är det exempelvis minst 10 titlar (närmare 20) jag har kryssat för, som sedan hamnat i önskelistan:

 
Så här ser exempelvis en liten del av min önskelista på adlibris ut just nu. Samtliga av de här titlarna har jag faktiskt kryssat i utifrån den senaste katalogen - eller så har jag hittat dem tack vare den. Ofta klickar man ju vidare, eller läser om del 2 eller 3 av en serie som man blir sugen på (och då måste man ju såklart beställa del 1 först). puss på er alla BOOKLOVERS där ute!
2 kommentarer
Eva Trillian

Missat katalogen? Jag har missat katalogen? Aaaa!
Du går till väga precis som jag - tack och lov för digitala önskelistor.
Vill rekommendera Book Depository - en internationell nätbokhandel som, på många titlar, är billigare än de svenska motsvarigheterna. Man betalar med kort (fungerar jättebra) och det är fraktfritt. Man får inte ha bråttom med att vilja läsa boken, för det kan ta flera veckor innan de kommer - men, vad 17, TBR-hyllan är ju redan (över-)full ;)

Svar: Tack för tips, ska kolla in på direkten! :)
amandahildur.blogg.se

Eva Trillian

P.S. De har ju också önskeliste-möjligheten, såklart :)