Fyra (förhoppningsvis jäkligt bra) boktips

Jag kryssade för närmare 20 titlar i den senaste katalogen från Sci-fi-bokhandeln (<3) och jag tänkte tipsa vidare om iallafall ett par av dem. Vissa verkar ju nämligen ÄN mer lovande än andra!

 
The Monstrumologist av Rick Yancey: Den här boken har visserligen funnits ute ett tag, för det var den svenska översättningen som listades i katalogen (och därför den som räknades som "nyutkommen") men jag vill läsa den på engelska. The Monstrumologist väckte mitt intresse då den handlar om monster, och en doktor som vigt sitt liv åt att jaga dem. Jag får vibbar av Lockwood & Co och deras spökjakter, och hoppas att den här boken, som är början på en serie, är minst lika bra. Monstret som jagas i den här delen lever på människokadaver, och det är först när resterna av en mördad flicka dumpas på doktorns dörtrappa som dennes assistent Will (tillika dagboksskrivaren och bokens huvudperson) dras in i fallet. 

Uprooted av Naomi Novik: En mörk sagoliknande berättelse i klassisk bröderna Grimm-tappning, omvandlad till nutida young adult-fantasy. Enligt sägnen vaktar Draken dalen mot allt ont, till priset av att han får en flickas kropp vart tioende år. Sägnen är till viss del sann: Draken hämtar en flicka från dalen en gång vart tioende år, och för henne med sig. Men Draken är bara en man. Han må vara magiker, odödlig och iskall, men han är ingen drake. Mitt intresse för den här boken väcktes av den gamla klassiska sago-stilen. Grimms sagor var trots allt inte barnsagor: de var ofta mörka, sorgliga och med ondskefulla karaktärer och slut. Uprooted skulle kunna vara en modern variant av originalsagorna, och jag tycker det låter kittlande spännande. 
 
The Library at Mount Char av Scott Hawkins: Beskrivningens första rader i katalogen lyder "Neil Gaiman möter Joe Hill", och redan efter att ha läst det satte jag krysset. Carolyn är till viss del en helt vanlig flicka: hon gillar stek, hon gillar guacamole och hon gillar fina kläder. Men: hon bor, sedan vad hon kallar "adoption day", tillsammans med ett gäng andra barn hemma hos en man som kallar sig "Father". Father kan göra natten till dag, uppväcka de döda och han har ett enormt bibliotek där barnen finner böcker om de allra märkligaste ting. Han kan också vara extremt brutal och straffa barnen skoningslöst om de inte följer hans direktiv. En dag kommer inte Father hem igen. Då uppstår frågan vem av barnen som skall överta dennes bibliotek: och med det makten över kanske ännu större ting.
 
The Supernatural Enhancements av Edgar Cantero: "Det börjar som en gothisk spökhistoria, som sedan tar formen av en ondskefullt twistad jakt på sanningen" lyder beskrivningen på adlibris. Jag menar: !!!!!!!!!!!!!!!!!. Älskar twistade grejer, älskar det ondskefulla och jag älskar gåtor och mysterier. De tidigare ägarna av huset som A. och hans kompanjon Niamh flyttar in i har båda begått självmord, och bägge har slängt sig ut genom husets fönster - den senaste utan att ens öppna det först. Tydligen skall historien berättas genom dagböcker och brev, klottrade lappar, film - och ljudfiler, chiffer och annonser. Jag förstår inte riktigt om det är A. och Niamh som skrivit dessa, och vi som läsare som följer äventyret på det sättet, eller om det är de som hittar de olika annonserna. Eller om det är en blandning av båda. I vilket fall som helst låter det helt otroligt bra i mina öron. Jag har redan klickat hem boken.
 
Alla fyra finns att beställa via Science Fiction-bokhandeln eller adlibris.com!
2 kommentarer
Eva Trillian

Uprooted ligger redan på min lista. Nu ska jag spana in de andra ... och katalogen, såklart :)
Tack för din kommentar hos mig så jag hittade hit!
Önskar dig en fin midsommar! regnar det så kan man ju alltid läsa böcker ;)

Elin

Åh ja älskar din blogg, tips; läs spejarens lärling och skriv om den. Den serien har vart min favorit i flera år nu (blir bättre ju längre serien kommer då John Flanagan som är författaren, han utvecklas genom de 12 böckerna) (11 är inte särskilt bra men alla andra ör on top)