My Life With The Walter Boys - Ali Novak

Ali Novak var femton år när hon började skriva My Life With The Walter Boys. Femton!! Hon la upp den färdiga berättelsen på en sida där opublicerade unga författare kan dela med sig av sina alster, och fick så många genomläsningar att sidan valde att bekosta publiceringen av boken. Jag måste säga att jag är grymt imponerad av detta! Go Ali!

My Life With The Walter Boys av Ali Novak, 5/5 stjärnor
 
I berättelsen tvingas sextonåriga Jackie, efter sin familjs tragiska bortgång, flytta ifrån sitt älskade New York för att istället bosätta sig på landsbygden i Colorado, hemma hos familjen Walter. Vad någon missade att berätta för henne innan hon satte sig på planet, var familjens storlek. I familjen finns nämligen inte mindre än 12 barn, varav 11 söner. Jackie har alltid satt höga krav på sig själv och tar sin skolgång på högsta allvar, men med 12 personer runt omkring en som kräver olika mängder uppmärksamhet vid olika tillfällen blir det svårt för henne att upprätthålla sin gamla standard. Inom henne pågår en ständig kamp mellan känslan av att vilja leva här och nu (och ta vara på sin ungdom och de äventyr som presenteras för henne) och känslan av att vilja prestera i sin familjs namn och stå upp till vad hennes föräldrar hade förväntat sig av henne. 

 Jag läste boken överallt när jag väl börjat. Ville inte lägga den ifrån mig och inte sluta. Känns fortfarande som att jag känner Cole och Nathan. Boken tog helt klart slut för fort. 

Jag föll framförallt för beskrivningen av Jackies känslor för två av pojkarna i familjen - Alex och Cole. Hon blir helt enkelt kär i båda. De har helt olika personligheter och erfarenheter att erbjuda, och Jackies velande och överläggande med sig själv är något jag så innerligt känner igen mig i. Kärleken vet inga rätt eller fel, och den är inte svart eller vit. Den kan uppkomna överallt och ibland kan vilket val man än väljer kännas fel. [ Tyvärr blev avslutningen lite väl enkel för Jackies del, det är svårt att gå ur en sådan situation utan att någon såras och det har Novak löst lite väl lättvindigt. Men egentligen gör det mig inte så mycket. Jag är ju en sucker för lyckliga slut så för mig vore det en pina om någon hade tvingats gå ur konflikten sårad. Så som tur är slutar det i allmän lycka och delat samförstånd, även om man kan tycka att de iblandade kommer lite väl lätt undan.

 
0 kommentarer