Ensam på Mars - Andy Weir

Jag lyssnade på Ensam på Mars som ljudbok från Storytel, och för en gångs skull var uppläsaren helt lysande! Jag har fått avbryta ett helt gäng påbörjade böcker på grund av överengagerade eller helt enkelt värdelösa uppläsare, men Björn Bengtsson, som denne uppläsare hette, bar helt fantastisk. Det gör mycket för upplevelsen av en bok, såklart. 

Ensam på Mars, eller The Martian, av Andy Weir - 4/5 stjärnor.

Jag är glad att jag valde att lyssna på ljudbok istället för att läsa den här, på engelska, som jag från början hade tänkt. Det är otroligt mycket uträkningar, beskrivningar, matematik och maskinteknik som jag verkligen inte förstår mig på. Underligt nog är det fortfarande intressant och jag fascineras över vilken kunskap författaren ändå måste sitta på, oavsett om han a) kan allting om just rymdfarkoster och livet på mars, eller om han b) hittar på allt i huvudet och får det att låta troligt ändå.
 
 
Jag höll tummarna för Watney, jag svettades med Watney, jag svor med Watney: jag upplevde verkligen den här förbenade marsresan tillsammans med honom. Så vidrigt, sorgligt, läskigt och skrämmande att lämnas ensam på en helt främmande planet. Och vad häftigt att en bok kan bli så spännande trots att det bara handlar om en, ensam, dödsdömd person. Det tyder på berättarkonst!

2 kommentarer
Amanda

Fortfarande så sugen på denna. Men har så många andra böcker i läshögen just nu...

A.R.Yngve

Hej! Jag vill tipsa dig om en ny bok. Vart skickar jag det?
(Jo, det är jag som skrivit den.)

Svar: Skickar vad? Det går väl bra att tipsa här i kommentarsfältet? Annars når du mig på [email protected].
amanda.