The Call of Cthulhu - H.P. Lovecraft

Det är alltid så svårt att betygsätta klassiker på det här viset. Jag var inte imponerad av berättelsen: den var varken skrämmande eller intressant, och jag har läst för många liknande för att ens tycka att den har något nytt... vilket ju egentligen är befängt eftersom det är berättelser som den här som är själva URKÄRNAN till den skräck som kommit till sedan. Det blir liksom så snurrigt. 

 The Call of Cthulhu av H.P. Lovecraft, 2/5 stjärnor

Däremot är det upplysande att gå tillbaka till rötterna. Jag förstår var Margit Sandemo fann inspiration till sin Tengel, exempelvis. Någon gammal och bortruttnad som ligger begravd på okänd plats och sprider sina order genom tankar till de ännu levande. 

Jag ska försöka ta till mig mer Lovecraft. Dels för att hans verk så ofta prisas och ju som sagt klassas som starten på allt vad nutida skräckberättelser heter, dels för att jag snart ska läsa Carter & Lovecraft sv Jonathan L Howard, och då kan det vara bra att ha lite på fötterna.
1 kommentar
Amanda

Håller med om att det är lite märkligt och liksom lite av en besvikelse att läsa urkällan till vår moderna skräck. Kände likadant när jag läste Dracula, och lite också med Frankenstein.

Svar: Ja! Jag har inte läst dem, men jag kan tänka mig det. Samtidigt ska vi väl vara glada att det faktiskt har utvecklats, haha!
amanda.