My Best Friend's Exorcism - Grady Hendrix

Satanism, det ockulta, och det religösa är teman som gör mig nyfiken och som jag tycker är väldigt intressanta. Just de mörkare delarna av kristendomen, och andra religioner as well, är spännande och kan bli väldigt obehagliga. Att skriva om de mörka delarna av religion, och fördöma dem, kräver ju dock sina motpoler, och den självklara motsatsen till satanism är kristendom. Det kan lätt bli lovprisande av religion och av de kristna värderingarna i sluttampen av en sådan berättelse, och det är jag rädd för då jag har svårt att sympatisera med de åsikterna. Grady Hendrix löser den här problematiken på ett otroligt vackert sätt, och både troende och icke-troende kan ta till sig upplösningen, utan att någon döms ut eller har fel. 

My Best Friend's Exorcism av Grady Hendrix, 5/5!

Det är upplyftande att läsa om stark kärlek i en relation utan att det handlar om attraktion, eller kille-tjej-dramatik. Här rör det sig istället om riktigt stark vänskap, och om hur länge man orkar hålla ut när det börjar täras samman. Det är sorgligt, vackert, humoristiskt, hjärtskärande och rörande. Jag irriteras över det amerikanska skolsystemet med sina ögonlappar och sin klassproblematik, sympatiserar med de olika karaktärerna som alla känns troliga och verkliga, imponeras över Abbys mammas utbrott inne hos den snobbige rektorn och drömmer mardrömmar om Gretchen efter natten då hon försvann. Jag är med andra ord helt tillfredsställd på alla punkter och kommer minnas den här boken länge.
0 kommentarer