The Walking Dead, Volym 1: Tills döden skiljer oss åt (The Walking Dead #1-6) - Robert Kirkman och Tony Moore

The Walking Dead, Volym 1: Tills döden skiljer oss åt (The Walking Dead #1-6) av Robert Kirkman och Tony Moore, starka 3 av 5 stjärnor
 
Jag är egentligen orättvis i min bedömning av The Walking Dead volume 1. Hade jag läst den här INNAN jag såg halva första avsnittet av tv-serien (jag tröttnade så fort jag hade sett två zombier och nyhetens behag hade lagt sig), eller INNAN jag spelade det fantastiska tv-spelet (har bara spelat första säsongen) så hade jag med största sannolikhet bedömt den högre. Men nu är det tyvärr inte så. Jag har redan spelat spelet, uthärdat de plågsamma valen och sett mina medmänniskor i campet dö. Tvingats ta svåra beslut och lämna personer som min karaktär hade kommit att älska, kanske till och med döda de som tidigare stått mig närmast. Så när dessa val här dyker upp "igen" orkar jag inte riktigt ta in dem. Det är ju, för mig, "redan gjort". Det är tråkigt nog omöjligt att inse att det här ju är föregångaren till allt det jag spelat eller sett tidigare, att det här ju är ORIGINALET som gjort exempelvis spelet ens möjligt. Det är bra, det är väldigt bra, men det är bara upprepning av något jag redan upplevt som storslaget och därför faller det ganska... platt. Även om jag innerst inne vet att det här är ett mästerverk så måste jag sätta mitt betyg efter min läsupplevelse och då blir det inte fempoängaren som jag antagligen hade satt om jag läst den tidigare.
0 kommentarer