Me Before You - Jojo Moyes

Boken var fin och sorgsen men relativt förutsägbar. Jag vet inte om det beror på att jag gråtit så mycket av andra orsaker under den senaste månaden men den här boken lockade inte fram några tårar hos mig. Det var tungt på slutet, men gick lite väl fort, och jag kände inte att jag lärt känna Lou och Will eller deras relation tillräckligt bra för att bli allt för känslostormande när uppgörelsen närmade sig. 
 
Me before you av Jojo Moyes - 3/5 stjärnor
 
Det är omöjligt att inte jämföra den här boken med filmen En oväntad vänskap (Intouchables) där många av ingredienserna är desamma: outbildad person som mot alla odds väljs till brukare, snuskigt rik man i rullstol med ett tidigare liv fyllt med våghalsiga upptåg, tankarna som väcks kring vilket liv som är värt att leva. Filmen kom innan Me before you och berörde mig så mycket mer, på ett mycket djupare plan. Jag kan inte sätta fingret på varför. Kanske är det Wills sätt att sätta upp regler och komma med krav om hur Lou ska bete sig utan att låta henne ha några krav alls tillbaka. Hur hon låter honom bestämma så pass mycket och inte ens gör avkall på att få bestämma något själv. Kanske är det just för att det är den andra storyn av samma sort jag kommer i kontakt med - den första är såklart alltid starkast. Jag vet inte. 3 stjärnor får den, inte mer.
0 kommentarer