Läsning i maj 2016

 
Sent omsider kommer här mitt månatliga inlägg om föregående månads innehåll på bokfronten. Jag är för tillfället inne i en lässvacka, eller, jag är mitt uppe i en bok som jag inte gillar alls, så istället för att läsa lika mycket som jag vanligen gör (vid frukosten, i badet, i soffan på kvällen) så fipplar jag med mobilen, lyssnar på poddar eller spelar tv-spel. Vilket inte direkt får boken att ta slut heller... Och tyvärr påverkar den sega boken allt annat bokrelaterat, för bara jag går in på goodreads eller spanar mot läsbulle-hashtaggen på instagram, så påminns jag om att jag BORDE läsa den tråkiga boken så att jag blir klar någon gång, och så suckar jag ljudligt och loggar ut mentalt. 

Nåväl. Back to det essentiala: det jag egentligen skulle skriva om. En kort sammanfattning av de böcker jag har läst i maj! Tyvärr kammade även den här månaden hem ett helt gäng 2-poängare. Jag lyssnade på den irriterande Låt vargarna komma, där samtliga karaktärer var mer eller mindre vedervärdiga och otroligt svåra att relatera till då de var så genom-ruttna som personer. Samma poäng fick den andra och sista ljudboken jag hann med att lyssna på innan jag sade upp storytel-abonnemanget: Kvinnan på tåget. Den var så förutsägbar, men endimensionella kvinnoporträtt och en inte alls mindfucking "twist" att jag var nästintill irriterad hela lyssningen igenom. Den sista boken att få en tvåa var, tråkigt nog, Dean Koontz Broder Odd. Jag gillar ju Odd och vill verkligen läsa ännu en bok om honom som håller samma klass som den första, men gaaah vad dessa böcker spinner iväg åt tråkiga håll. Jag blir så besviken eftersom jag älskar Odd som karaktär och bokens uppbyggnad i övrigt! Men en munk som med en uppfinning skapar skelett-skorpioner i bilstorlek känns... sådär inspirerande. Vilket tyvärr gav även den en tvåa. 

Istvillingar var en överraskning, en bok jag fick låna av Louise och som verkligen var en "rätt bok på rätt plats vid rätt tidpunkt"-inprickning! Jag lånade den på stranden och plöjde boken på två dagar. Kanske därför som betyget blev så "högt" trots allt, då boken i sig egentligen inte bjöd på någonting nytt. Men språket och tempot var hela tiden bra och högt, vilket jag gillar. Inget daltande liksom. 

En annan trepoängare var Carter & Lovecraft, skriven av Serpents Curse-skaparen Jonathan L Howard. Jag hade hoppats på mycket mer från den storyn och blev således lite sorgsen när den inte visade sig vara lika mörk och spännande som jag hade väntat mig. Den började helt otroligt bra men höll helt enkelt inte hela vägen. Upplösningen påminde väldigt starkt om en scen ur Liftarens Guide till Galaxen vilket jag älskade, jag undrar om det var med flit?
 
Slutligen prickade jag även in en fullpoängare! Jag läste äntligen Utvandrarna av Vilhelm Moberg, och ojjj vad bra den var! Tyvärr blev min recension här på bloggen och på goodreads lidande av att jag skrev ihop den en kväll efter att vi kommit hem från resan (eftersom jag misstänkte att det annars inte skulle ha blivit något skrivet ALLS) men de fem poängen står jag fast vid. Jag både skrattade och grät under läsandets gång, och lärde mig saker om både 1800-talets Sverige, kvinnosynen på 50-talet och amerikas historia. 
0 kommentarer