The Historian - Elizabeth Kostova

Herregudars, det var evigheter jag hade såna svårigheter med att ta mig igenom en bok. Jag har alltså kämpat med det här sömnpillret i nästan en månad. EN MÅNAD. Det är ett under att jag inte slutade. För... den var så oförklarligt tråkig att det är svårt att finna ord. I slutet läste jag bara slutet på varje stycke för att se om något spännande hände (vilket skedde mycket sällan), breven och avhandlingarna som ordagrant presenteras i boken hoppade jag över helt. Karaktärerna diskuterade ju ändå de viktiga delarna av dem efteråt. Den här boken hade kunnat vara 400 sidor kortare utan problem. Det händer ingenting: karaktärerna reser runt i sökandet efter något de inte ens vet själva, läser miljontals brev utan att hitta något av intresse och slumpartade saker sker till synes helt utan förklaring. Samtidigt jagas de ständigt av mordlystna vampyrer - ibland rent av Greve Dracula själv. 

The Historian av Elizabeth Kostova, 1/5 stjärnor
 
Jag avskyr konceptet "en berättelse i berättelsen". I den här boken rör det sig inte ens bara om det: här är det istället en berättelse i berättelsen med en ytterligare en berättelse i den första berättelsen. Det gör det väldigt svårt att hålla isär årtalen när saker och ting sker, och ibland känns det som att rentav författaren själv kommer av sig och nämner populärkulturella referenser eller varumärken som antagligen inte fanns på just den karaktärens tid. 

Den här boken var så tråkig, och slutet så menlöst, att jag måste erkänna att jag helt struntade i att läsa epilogen. Jag ville bara få slänga den åt sidan och läsa något annat.
0 kommentarer