Utvandrarna - Vilhelm Moberg

Här följer några korta kommentarer till boken. Jag har inte riktigt funnit skrivglädje på sistone men kände att jag måste plita ner mina tankar innan de försvinner. Ni får ha överseende!

Att följa med Karl-Oskar och Kristina genom de beslut som till sist leder dem ombord på en båt mot Amerika är en känslomässig berg-och-dalbana. Jag skrattar och gråter om vartannat, både med, åt och för dem.

Utvandrarna av Vilhelm Moberg, 5/5 stjärnor

All dialog är skriven på dialekt och det tillför otroligt mycket till känslorna man får för de olika personerna som är involverade. Jag trodde att boken skulle vara mer svårläst och tung, som så ofta är en fördom när det gäller klassiker, men det stämde inte alls. Det tog förvisso ganska lång tid för mig att ta mig från pärm till pärm, men så är den ganska lång också och stundtals något seg (när historier ska berättas och de tillåts ta upp mot tjugo sidor exempelvis). Men en femma, helt klart.

0 kommentarer