Det är något som inte stämmer - Martina Haag

Den här boken gjorde ont. Ont, ont, ont. Alla separationer man själv har gått igenom kom upp till ytan och rubbades in. Känslan av att saker och ting inte är som de har varit. Saknaden av en människa som fortfarande lever men som man sörjer som att den vore död, för den är död för en själv.

 Det är något som inte stämmer av Martina Haag, 4/5 stjärnor. Bild lånad från Sandra Beijer.

Jag lyssnade på boken som ljudbok, och det tillförde boken än mer sorg och styrka, då det är Martina Haag som läser upp den själv. Det är ingen hemlighet att boken i mångt och mycket bygger på hennes egen separation, och jag tycker att modet i att dels skriva boken och dels i att läsa in den som ljudbok är beundransvärt. Jag själv bär på en patetisk stolthet när det kommer till mina förhållanden: jag vill inte låta det mindre bra sippra ut (bara här väljer jag mina ord, så att det inte ska låta som att vi har allt för stora problem i vårt förhållande) för jag vill att folk på något märkligt sätt ska tro att vi har det perfekta och beundransvärda förhållandet (ja, jag vet, det låter sjukt. Det ÄR nog sjukt). Därför blir jag så lättad när någon är såhär modig. För jag finner det modigt. Otroligt modigt. Att dela med sig av det allra, allra tyngsta. När den man älskar inte älskar en tillbaka längre. När den personen redan gått igenom sin kris och lämnar en ensam med spillrorna och resterna av kärlekshistorien, och ens eget sorgearbete bara precis tagit sin början.

Boken gjorde ont, men vissa ont är nödvändiga. Den här boken är nödvändig.

 
Fy fy fy fy fy fan. Den där misstänksamheten som ibland kommer smygande och svärtar ner ens tankar, som man försöker slå bort men som ändå nästlar sig in. Och om den sen visar sig stämma.... fy. fan. Bild lånad härifrån.
0 kommentarer