Ceremonin (The Selection, #1) - Kiera Cass

Verkligen hatälsk på den här boken. Såhär:
 
Saker jag gillar:
- Prinsessor och tanken på att bli prinsessa och läsa om någon som tas upp från slummen och får fina kläder och fint hår. Som man alltid lekte när man var liten liksom.
- Kärlekssagor med pirr i magen och killar som kämpar för en. 
- Berättelsen är konstigt nog aldrig tråkig även om det egentligen inte händer någonting spännande alls. Jag är hela tiden underhållen. 
- Att drottningen får vara en fin person.

Ceremonin (The Selection, #1) av Kiera Cass får trots allt 3/5 stjärnor
 
Saker jag ogillar:
- Det tjatiga i triangeldraman. 
- Tjejer som snackar illa om tjejer. Överhuvudtaget beskrivs vi tjejer som rätt patetiska i den här boken.
- Macho snubbar med "stolthet" som de kan köra upp någonstans. 
- Hetero-normen som inte ens ger plats för att prinsen kanske skulle vilja testa på homoerotik? 
- Hur lik den är Hunger Games på så många punkter.
- Att huvudpersonen heter America. Kan inte låta bli att skandera ut "... Fuck Yeaaah!" efter varje gång hennes namn har ropats ut i ljudboken. Allt enligt Team Americas kampsång från filmen med samma namn (som jag förvisso inte har sett).
- Gaah det fjantiga i att America ska vara Maxons "vän" och hjälpa honom med saker och att han går med på det och att han såklart blir kär i henne för att hon är den enda som inte vill ha honom och det klassiska, fjantiga att killar vill ha den osminkade och oförställda och gah gah gaaah.... Jag får egentligen PANIK på den här boken men gillar den ändå? Jag får det inte att gå ihop i mitt huvud! Jag satte direkt på bok 2 när den här boken var slut, även om det är så otroligt många saker som jag är irriterad eller stör mig på! Något bra måste den ha, om inte annat så är den iallafall underhållande. Ibland får det räcka.
0 kommentarer