Morden på Mangle Street (The Gover Street Detective, #1) - M.R.C Kasasian


Morden på Mangle Street (The Gover Street Detective, #1) av M.R.C Kasasian, får orättvisa 2/5 stjärnor (läs anledningen nedan). Men oj vilket underbart omslag! Det här är verkligen ett sådant omslag som lockar mig. Mycket finare än det engelska, som ser ut såhär!
 
När man lyssnar på ljudbok så spelar uppläsaren väldigt stor roll för hur boken tas emot. Jag kan inte ge Morden på Mangle Street ett högre betyg - för hon som läste in den svenska ljudboken var bedrövlig. Det drar ner hela upplevelsen, och det är så otroligt tråkigt, för det känns egentligen inte rättvist mot författaren då denne inte kan rå för vem som ska komma att läsa in boken på alla olika språk som den översätts till; men jag kan heller inte ge den ett högre betyg då upplevelsen var så frustrerande och otillfredsställande. Exempelvis: att läsa högt innebär ju att man hela tiden måste vara en mening före i huvudet, så att man vet hur meningen ska läsas och slipper överraskas över betoningar och innebörder. Så är inte fallet här. En mening som till exempel "när du efter några drinkar, och utan tvekan påhejad av dina kamrater, sjöng en serenad" läses in som "när du efter några drinkar och utan tvekan, påhejad av dina kamrater, sjöng en serenad" och ändrar ju då betydelse HELT. Och så är det HELA tiden. Jag tvingas att gå och läsa om meningarna högt för mig själv, men med rätt uttal, för att jag ska förstå vad det är som händer. Det gör att jag missar massor information, stör mig på i stort sett alla karaktärer, och tappar bort mig i historien. Det gör också att boken tyvärr inte kan få ett högre betyg och det gör mig arg för jag tror verkligen att jag hade gillat den bättre EGENTLIGEN. Morr! Så: LÄS den här boken, lyssna inte på den som ljudbok!

0 kommentarer