Preludes & Nocturnes (The Sandman, #1) - Neil Gaiman, Sam Keith, Mike Dringenberg och Malcolm Jones III

Trots att jag har hört att storyn "blir bra först i del 3 eller 4", och trots att Neil Gaiman i slutet så tydligt förklarar sin genans för att återuppleva de första delarna av berättelsen om Sandman igen (efter att ha avslutat historien), så tyckte jag mycket om denna första del. De 8 första serierna om Sandman är förvisso ganska spretiga, och det tar lite tid innan jag kommer in i dem. Vissa av delarna uppskattar jag först till fullo efter att ha läst Neil Gaimans korta efterord, men sådant kan jag tycka är fint. När man får lite baktanke och grundidén blir mer tydlig. Vissa delar älskar jag direkt.

The Sandman volume 1: Preludes & Nocturnes, av Neil Gaiman, Sam Keith, Mike Dringenberg och Malcolm Jones III - 5/5 stjärnor

Gaiman låter själv osäker över sitt inblandande av DC-karaktärer, men jag älskar det. Dr Destiny är grymt obehaglig, och Jonathan Crane är min all time favorite av Batman-skurkarna, så att han får en roll i berättelsen ger pluspoäng i min bok. Sista delen är dock absolut bäst. När hans äldre syster, Death, kliver in i historien och bestämmer sig för att få Sandmannen, eller Dream på banan igen. Gaiman skriver i slutet att det är där som han först börjar hitta sig själv i historien, och det märks ganska tydligt. Där tar liksom historien ett kliv ut ur sig själv och blir ÄN bättre än vad den var innan, vilket gör suget efter del två enormt. Tack för den här fina födelsedagspresenten, Julia och mamma - jag hade glömt att jag gillar serier så mycket!
#drdestiny #grafiskaromaner #neilgaiman #scarecrow #thesandman
0 kommentarer