Allt runtomkring en läsupplevelse

Det är så märkligt vilka upplevelser man får när man läser böcker. Inte bara innehållet i böckerna, utan allt runt omkring. De väcker ju intressen man liksom inte trodde att man hade, eller gör saker intressanta bara för att de för stunden är intressanta för huvudkaraktären (eller nån annan) i boken man läser. Just nu exempelvis, googlar jag MASSVIS på Moskvas tunnelbanesystem. Spanar in stationer, rulltrappor och tunnelbanekonsten. Har även metodiskt studerat kartorna över tunnelbanan för att kunna komplettera den som är tryckt längst bak i min bok. Jag läser (förstås) Metro 2033 som ju utspelar sig just i Moskvas tunnelbana. Visste ni att de byggde till extra djupa delar för att de skulle fungera som bunkrar vid ett eventuellt kärnvapenkrig? I andra världskriget flyttade stora delar av Moskvas styre helt ner i tunnelbanan, och väldigt många privatpersoner också. Efter det togs beslutet att bygga djupare och garanterat säkra delar. Och här utspelar sig alltså Metro 2033, i en dystopisk Fallout-framtid där världen är nukad och radioaktiv strålning dödar allt på marknivå. Mänsklighetens (eller iallafall Moskvas) sista spillra harvar på nere i mörkret i tunnelbanesystemet och därav min fascination. 

När man ser saker på film, eller spelar tv-spel för den delen (Metro finns ju som spel och jag har spelat igenom första delen twice, andra delen once) så får man allt serverat. Bilder, synintryck, kartor. Man ser hur saker och ting ser ut och får "tillräckligt" med bildlig information för att oftast inte behöva extragoogla. Det tycker man iallafall i stunden. När man läser en bok är det annorlunda, det blir mer av ett detektivuppdrag att snoka upp kartor och omgivningsbilder. Referensgoogla lite. Samtidigt som storyn ändå bjuder på mer djup och karaktär än de allra flesta filmer lyckas leverera. Det är så förbannat häftigt! Just nu ÄR jag liksom en del av Moskvas metro och tillsammans med Artiom studerar jag kartor och skräms vid tanken på mörka tunnlar och galenskap. Älskar't!
0 kommentarer