Speak - Louisa Hall

I vilken utsträckning definierar språket och minnet upplevelsen av att vara människa? Ett otroligt spännande koncept, men den nådde inte riktigt ända fram. Vi får följa fem personer som på olika sätt bidragit till att föra berättelsen om MARY3 - den AI vars batteri håller på att ta slut och som nu berättar sin historia för sista gången - framåt. Det var fem fint porträtterade karaktärer, men på något sätt var det ändå lite väl många sorgliga människoöden för att jag skulle orka processa storyn ordentligt. 
 
 
Jag önskar att jag hade varit mer vaken och beläst så jag hade haft koll på vem Alan Turing var redan innan jag började läsa. Det var först när jag läste en intervju med Louisa Hall i efterordet som jag förstod att han inte var en fiktiv karaktär! Läste på om honom vilket gjorde att hans kapitel blev lite mer klargjorda. Förstod innan inte riktigt vad han hade med artificiell intelligens, och storyn, att göra. 

Marys delar är mina favoriter! Hon skriver som Bridget Jones och får mig att känna otroligt sympati (och ibland skratta högt!) med korta, rappa meningar. Gillar den sortens språk! De tre männen, Stephen, Karl och Alan, hade lite väl lika berättelser att dela med sig av för att man skulle orka engagera sig tillräckligt i deras diverse smärtor. Sörjde desto mer när Marys hund dog än för deras livsöden. 

Så ptja, hyfsat intressant bok med diskussionspotential: vad eller vem är mänsklig och var går gränsen för när ett liv har skapats? Och vem har isåfall rätt att besluta när det livet ska avslutas och om det är värt att leva? Men ganska segt berättande och babbliga story tellers som inte kommer till sak.

Speak av Louisa Hall får 3/5 stjärnor.
0 kommentarer