Damernas detektivbyrå - Alexander McCall Smith

Tyckte rent instinktivt att det kändes märkligt att en vit, till synes västerländsk, man skulle skriva en bok om en svart kvinna i Botswana. Efter att ha rådfrågat google fick jag reda på att Alexander McCall Smith föddes i Zimbabwe, vilket reder ut saker och ting någotsånär. Kanske är det bättre att jag läser om en svart kvinna som en vit man har skrivit om, än om inga botswanier alls, men jag ser ju allra helst att svarta kvinnor får skriva om sig själva och att det är de böckerna som får den främsta spridningen. 

Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith, 2/5 stjärnor.
 
Jag har som sagt inte läst om Botswana tidigare, men efter att ha läst den här boken har jag förstått att landet har förskräcklig (rent vidrig) kvinnosyn, ganska korkade invånare och giftiga ormar. Det är nästan så att jag hoppas att författaren har hittat på och är fördomsfull själv. Boken var lättläst och väldigt lättsmält, utan egentliga faror, allvarliga deckarmysterier eller problem överhuvudtaget. Ganska mycket jaha nähe över läsupplevelsen, samtidigt som den ändå var underhållande och trevlig. Läste i samband med googlingen om att det finns ytterligare 14 böcker på svenska. Har dock svårt att inbringa någon form av sug efter att läsa alla dem.
0 kommentarer