Läsning i februari 2016

 
Under februari har jag hållt ett lite mer "normalt" lästempo än i januari. Jag har tagit mig igenom fem stycken böcker av olika längd och från olika genrer, och gett dem helt skilda betyg. 

Börjar vi med månadens topp-läsning hittar vi den sist avslutade boken: Maus av Art Spiegelman. Grafiska romaner går såklart alltid fortare att läsa än vanliga böcker, men de måste vara väldigt mycket vassare för att verkligen fastna, eftersom man inte är kvar i boken lika länge. Maus var en upplevelse jag både skrattade och grät inför, och den hamnar i listan över böcker att rekommendera till alla andra sorters läsare: både de erfarna och de nyinvigda. Eftersom Maus alltid dyker upp på frågor i TP och liknande känns det också bra att ha kunskapen om den nu ;)

Två böcker kammade hem näst högsta poängen och hamnade på en slutgiltig fyra: Fangirl av Rainbow Rowell (helt underbart namn på en författare förövrigt) och Boktjuven av Markus Zusak som jag ÄNTLIGEN tog mig igenom (började ju med den redan 2010...). Båda två är minnesvärda och finns med mig fortfarande fast på olika sätt: Fangirl hade sin underbara personlighet i karaktären Levi, och Boktjuven hade Leisels pappa Hans som fick mitt hjärta att smälta till en liten boll. 

Förutom feel-good YA och olika minnesbilder från andra världskriget har jag också tagit mig igenom en bok som klassas som skräck: Suicide Forest av Jeremy Bates. Jag gillade karaktärerna och de trovärdiga handlingsmönstren hos dem, men blev lite besviken på att den inte var så läskig trots allt. 

Månadens bottennapp var Sir Athur Conan Doyles The sign of four, med och om Sherlock Holmes i spetsen. Jag älskar att läsa om just huvudpersonen men somnar av tristess däremellen, när de invecklade och otroliga brottsmakarna ska hålla låda i tiotals sidor om varför de handlat som de gjort... snark. Kommer dock inte avskräckas från vidare läsning om Sherlock, bara ta ett uppehåll liknande det mellan Sign of four och A study in scarlet som jag läste dessförinnan.

Februari var en trevlig läsmånad där jag trots allt placerade mig mer på övre skalan än på den undre, vilket är något att glädjas åt tycker jag. Det är ju tråkigt att lägga tid på att läsa böcker man inte gillar.
0 kommentarer