The One (The Selection, #3) - Kiera Cass

Ugh, så mycket som luktar ruttet här. Så mycket som är helt oförståeligt. Tillåt mig att dela med mig några exempel, och ja. De är spoilers. Look the other way om du inte har läst boken.

The One (The Selection, #3) av Kiera Cass. Suck. 2/5 stjärnor.

- Kriss behandlas som en förhandlingsvara som endast är aktuell de gånger då Maxon är arg på America. Då tar han tillbaka Kriss, trots att Kriss tydliggjort att hon på riktigt har känslor för honom. Men America och Maxon bryr sig inte det minsta om Kriss' känslor. Hon används bara som ett verktyg för honom att såra America. Kvinnosynen här?
- Kungen och drottningen dör och ingen egentligen höjer på ögonbrynen eller ens blir ledsen. Det känns som det enklaste draget för Kiera Cass att göra sig av med problemet som kungen utgjorde för America och Maxons framtid och känns lite väl lättsamt bemött. Maxon blir för guds skull av med båda sina föräldrar i en terrorattack som han bevittnar, och det enda han ändå tänker på är att berätta för America att han ångrar sig och inte alls vill gifta sig med Kriss utan med henne. Bemödar sig någon att tala om det här för Kriss? Nej. Se förra punkten.
- Drottningen har fått flera missfall och det här diskuterar alla som något sorgligt med HENNE. Det först på tal som att det var en brist hos henne och att landet inte skulle klara av att ha ytterligare en drottning som inte kan producera barn. Ingen överväger ens möjligheten att det kan vara kungen som är problemet här, och att Maxon därför skulle kunna visa sig vara en bedrövlig avelshingst? Betänk också att kungen alltså misshandlade sin son så till den milda grad att hans rygg slogs blodig flera gånger i månaden. En sådan människa tenderar att slå även sin fru. Slag mot en gravid kvinna kan leda till missfall. Ändå är det drottningen som skuldbeläggs. Det är befängt och extremt sorgligt.
- Celeste skjuts i bakhuvudet. America ser detta. America reagerar egentligen inte alls utan fortsätter bara vurma för Maxon (som sekunden innan behandlat henne som avskum. Ack logiken). Om Celeste är död eller inte framkommer egentligen inte (och nämns inte mer) förrän i epilogen då America skänker henne en tanke i stil med "Jag önskar att Celeste vore här", så jag antar att hon avled, trots att ingen sörjer det faktumet.
- Maxon och kungen går på möten hela tiden och arbetar "ihjäl sig". Men de har ingen aning om vad rebellerna vill, vilka de är, var de kommer ifrån. Maxon hävdar att inte ens visste att folk svälte innan han träffade America. Att han inte tänkt en tanke på att avlägsna kastsamhället. Vad i hela friden är det de ägnar hela sina dagar åt om de inte har den minsta inblick i hur landet fungerar eller i vad politik ens är för något? Jag trodde att det här skulle problematiseras längre fram, men icke. 
- De är fortfarande bara 17 år, de har inte knullat, inte sett varandra nakna och inte ens varit tillsammans innan de gifter sig. Det här är så extremt sjukt.

Det är så mycket facepalm på den här boken. Jag skäms när jag lyssnar på den av alla pinsamma, outbildade uttalanden, alla dramatiska utspel över ingenting och all tonårsuppförstoring över det egna jagets betydelse. Och återigen: ändå vill jag veta hur det går, jag lyssnar enda till epilogen. Jag vet inte vad det är för fel på mig.
0 kommentarer