Att läsa är att resa - en lista

Hej min kära läsbulle-blogg! Har lite ångest över dig, för att du är så präktig och att jag inte riktigt vågar söla ner dig med "riktiga" blogginlägg. Samtidigt vill jag egentligen att du ska vara mer levande, inte bara stolpig bok-blogg med hybrisosande recensioner - utan en blogg med liv. Och på samma gång kan jag också i efterhand störa mig på inläggen som inte passar in i det annars nästan maniska upplägget på mina bok-inlägg. Jag har helt enkelt inte riktigt bestämt mig för hur jag vill ha det. Hur jag vill att den här bloggen ska vara. Nå, jag tänkte iallafall testa att svara på lite frågor, list-style, för jag gillar att läsa sådana inlägg själv, och för att det kanske får mig att släppa på formaliteterna lite och skriva mer avslappnat då. För jag skriver nog egentligen som bäst och mest underhållande när jag inte försöker skriva så FÖRBANNAT "BRA". Haha. Here comes:

1. Favoritvy i böcker

Oj, vy. Vad svårt. Minns att det var Snäts hatord förresten. Eller om det var hy? Det är nog ganska sällan en bok lyckas beskriva sina vyer så väl  att de fastnar för mig. Att jag liksom tar in dem som storslagna. De jag kommer att tänka på är snarare filmatiseringar av böcker som sedan fått vyer liknande dem i filmen att stanna i min hjärna, eller tv-spelsvyer. Jag fullkomligt älskar vyer i tvspel och länge stanna och begrunda vackra landskap och vackra omgivningar! Lite orienteringssjälen i mig som kommer fram då tror jag. Exempel på tre tvspel med vackra vyer är: Elder Scrolls V: Skyrim, Enslaved, Dragon Age Inquisition.

 
2. Favoritvärld i en bok/bokserie
Anledningen till att jag var dålig på att påbörja svara på frågorna i den här listan (och typ alla andra boklistor) är att det känns som att alla svar automatiskt kommer bli Harry Potter. Allt är ju bäst med Harry Potter? Det är ju lätt den bästa världen, exempelvis. Vem kan ens svara något annat?? Men: kan komma med en bubblare. Lockwood & co! Älskar den världen, trots att den egentligen är rätt dyster. Finns ju något tragi-magiskt (obs nytt ord obs) i att det finns spöken i vår värld som bara barnen kan se? Gillar det. Alla världar som är London förresten är typ mina favoritvärldar. London är världens bästa stad både på riktigt och fiktivt!

 

3. Var läser du bäst: flygplan, bil, tåg, buss eller annat transportmedel?
Tåg och buss, och kanske flygplan. Bil är ganska svårt, oftast för att man ju måste underhålla the driver med snack/musik/kaffe osv så man får helt enkelt inte tid till att läsa? 

 
4. Vad läser du helst för typ av böcker på resan?
Ganska lättlästa grejer. Lättsmälta iallafall, tar nog helst inte med mig tegelstenarna till stranden.

 
5. Fantasivärld eller verklighet?
Jag gillar oftast inte regelrätt fantasy med en helt ny värld som måste tas in, utan helst ska det vara redan existerande miljöer (typ London, hehe) som blir magifierade eller får en liten touch av övernaturlighet. Då är det som bäst!

6. Tidsresor: föredrar du att läsa om dåtiden, nutiden eller framtiden?
Absolut inte dåtiden, har sjukt svårt för historiska romaner. Om jag blir intresserad av en bok pga omslaget och sedan vänder på den och läser "Året är 1714. Emelie har precis insett att.." så har jag lagt ner boken innan meningen ens är färdigläst. Det ska mycket till för att jag ska läsa historiska böcker, speciellt om andra världskriget. HATAR att läsa om andra världskriget! Helst nutida böcker, eller otida (dvs oklar tidsangivelse, som Lockwood, eller Hungerspelen) eller kanske eventuellt framtiden men då ska det vara bra. 

7. Besöker du hellre bokhandelskedjor eller privata lokala bokhandlar när du är utanför din hemstad?
Hmm bokhandlar som bokhandlar, de större kedjorna är ju lite tråkiga i sin likhet men samtidigt har de ju det mesta. Jag handlar nog oftast mina böcker från större kedjor men älskar att gå in i de mer lokala varianterna och bara njuta och strosa.

8. Land/stad/plats jag vill besöka p.g.a en bok:
Engelska landsbygden, pga Elizabeth George och liknande författare. Är också fascinerad av USA överlag, levnadssätt och natur och ALLT. Tänk bara att ens få gå på ett Walmart? Så coolt.

9. Bokkaraktär du skulle vilja ha med dig på en resa.
Nån trygg och kulturellt kunnig pappa-karaktär, kanske. Som pappan i Marisha Pessls Fördjupade studier i katastroffysik. Eller Atticus från Dödssynden. Alternativt någon som skulle vara rolig att festa med, kanske Fred och George Weasley eller Matrim i Wheel of Time-serien.

10. Nämn en stad/ett land/en plats där du skulle vilja att en bok skulle utspela sig.
London med omnejd och som tur var gör ju rätt många böcker redan det, lyllos mig.

11. Rekommendera en bok där resande/utforskande av plats har en stor roll.
Suicide forest av Jeremy Bates - där utforskar de Aokigahara, självmordsskogen vid foten av Mt Fuji. Otroligt obehaglig och spännande om en riktigt läskig plats som finns på riktigt. The Martian av Andy Weir, där en man blir ensam kvar på Mars efter en expedition som går snett och utifrån det måste kartlägga Mars och utvinna det mesta av det material som finns tillgängligt för att ha en ärlig chans att överleva. 

 
12. Om du fick välja en bok som du skulle resa jorden runt med och rekommendera människor att läsa, vilken skulle du välja?
Harry Potter såklart. Ska det vara i vetenskapligt eller humanitärt syfte, allas lika värde och liknande som grund, så skulle det kanske vara The Green Mile eller annan mycket bra titel med lite djupare innehåll (men som jag ändå älskar).

13. Beskriv din drömresa/favoritresa med ett bokomslag eller en boktitel!
Pass. Kommer faktiskt inte på någon bok med en resa i titeln som jag också skulle vilja resa till? Ber att få återkomma!
0 kommentarer