Böcker från 2016: High and lows

Okej, så precis som förra året så tjuvar jag en lista från Beata Cervins eminenta blogg på radar magazine. En liten sammanställning av high and lows under 2016, och även om det tenderar att bli en del upprepningar så tycker jag att det är rätt kul att lista readsen man gjort. Och vem vet, någon kanske hittar sin nya favoritbok bland mina tips?

 

Första boken du läste 2016
Uprooted av Naomi Novik. Egentligen började jag på den redan 2015, men läste inte klart den förrän i januari. Jag minns att jag kämpade en del med den under läsningens gång, men att den sedan följde efter mig länge. Den fastnade på något sätt. Om en man, The Dragon, som styr en liten by från sitt mörka torn. Vart tionde år kräver han en flicka som betalning för att han ska hålla ett vakande öga över byn under det närmaste decenniet. Huvudpersonen, Agnieszka, väljs ut och äventyret (och mysteriet) tar sin början. Vad kommer hon att få uppleva? Om inte annat så var det kanske den allra snyggaste boken rent omslagsmässigt som jag läste under förra året. Jag gick ut starkt med andra ord.

Kortaste bok du läste
Den allra kortaste boken var en ljudbok, Det sällsamma fallet Benjamin Button av F. Scott Fitzgerald. Den var så kort att den inte fick ett eget inlägg här i bloggen (tyckte liksom att den var varken bra eller dålig, mest lite "meh"), men här kan ni hitta min kommentar på goodreads. Kortast utav de jag läste själv var Alla borde vara feminister av Chimamanda Ngozi Adichie. 

Ny favoritförfattare
Många av de böcker som jag satte högst betyg på under föregående år var skrivna av i mitt hjärta redan etablerade författare, Rick Yancey, J. K. Rowling, Anna Gavalda och Jonathan Stroud. Men några nyupptäckta favoriter var Harper Lee och Daryl Gregory. Den författare jag läst flest verk av (förutom Kiera Cass vars hela boksvit jag lyssnade igenom, och fick men för livet av) var Alex Schulman (3 böcker) så han förtjänar att omnämnas han också. Älskade hans Skynda att älska, återkommer till den.

 

Största överraskning
Att And then there were none av Agatha Christie fortfarande kunde vara så gäckande och spännande, trots att det var närmare 70 år sedan den skrevs! Listade inte ut vem mördaren var förrän denne själv gav sig till känna, vilket ändå är ovanligt för thrillers och deckare. Om någon känner att den är för tung att läsa kan jag istället rekommendera BBC:s filmatiserade miniserie av boken. Nästan lika bra som boken, men lite lättare och mer avslöjande vem som är mördaren där tycker jag... eller beror det bara på att jag redan visste vem som låg bakom allt? Kolla gärna och rapportera!

Böcker med vackra omslag
Ah, jag har ju redan nämnt Uprooted. Peter Pan var vacker, Den ökända historien om Frankie Landau-Banks, Fangirl, My best friend's Exorcism. Alla de var fina <3

Ny fiktiv pojkvän
Eftersom Helen Fielding valde att ta livet av Mark Darcy så dog min fiktiva pojkvän i år. Var väl lite smygkåt i Christian Grey när jag läste den, uppslukad av Levi i Fangirl och förvisso totalsåld på Frank i Hjärtat i vår vänskap - men där har jag inget att hämta eftersom Frank är homosexuell. Så jag får nog passa den.

Ny favorit: kvinnlig karaktär
Scout <3333 i Dödssynden.

Böcker som gjorde dig lycklig
Ett gäng böcker gjorde mig lycklig av olika anledningar (även om det var tusen fler som gjorde mig olycklig eller irriterad pga läste så otroligt många lågpoängare till böcker i år, morr): Hjärtat i vår vänskap för fin beskrivning av en vän (trots sorgliga premisser). Harry Potter and the Cursed Child för att den ens kom, men trots mitt extatiska betyg strax efter att ha läst klart den är den en bok jag blev besviken på. Har helt ångrat det betyget men är av uppfattningen att man inte får ändra i efterhand...tror jag. Blev också lycklig av Illuminae pga genialiskt sätt att konstruera en bok! Var glad hela läsningen eftersom den var så spot on. Gillar nya och lite specialuttänkta grejer.

 

Unik läsning
Illuminae av Amie Kaufman och Jay Kristoff. På ett rymdskepp tar skeppets AI-dator över samtlig elektronik och börjar styra och ställa av sig själv. Genom kvarvarande dokument, Wikipedia-liknande sökningar och chattrådar får vi följa vad som händer ombord på skeppet. Läskigt och väldigt bra! Jag blev också fascinerad av att Dracula var skriven på det sätt som den är, i brevform! Jag som har för vana att höja böcker likt Illuminae till skyarna för "nytänkande" kanske egentligen bör tänka om, haha. Jag menar om man redan sysslade med det på 1800-talet är det kanske inte så nytt...

Ny favoritvänskap
Givet kanske, men vänskapen mellan Billie och Frank i Hjärtat i vår vänskap är fantastisk (länk högre upp). Det är Billie som berättar för stjärnorna om vad Frank har som ingen annan har, medans de ligger på botten av ett stup och eventuellt väntar på att dö. Inte så skört som det kanske låter, utan utan krusiduller går hon rakt på sak med vad hon tycker om både det ena och det andra, men om Frank i synnerhet. Åh <3

 

Böcker som förtjänar mer uppmärksamhet
Öhm, jag läste rätt många hajpade böcker och författare under året. Rowling, Fifty shades, Martina Haag, Alex Schulman, Maus, Boktjuven osv osv. Kanske då den sista jag läste, We are all completely fine av Daryl Gregory, om en grupp som möts för att prata ut om övergreppen de utsatts för av diverse mördare/psykopater/mänskliga monster. Boken var kort och koncist och trots att den går fort att läsa förstår man mycket på de få sidorna. De olika persoerna i psykologgruppen växer fram för läsaren samtidigt som de vidrigheter de fått utstå kommer fram i ljuset. Spännande, ruggig och övernaturlig på ett sätt som jag älskade. Samma sak med Suicide forest, som jag tyckte var riktigt skrämmande fram tills någonstans i mitten, då det slog över lite... Men jag kan fortfarande tänka tillbaka till de första kapitlen och rysa av obehag inför tanken på att tvingas övernatta i Aokigahara.

Bästa skurkar
Alla monster i We are all completely fine, kanske framförallt den som med skalpell snittar upp folks armar och ben för att komma åt bakom blodådror och muskler, och där karvar in meddelanden i sina offers skelett. Enda sättet för offren att sedan se vad som skrivits är förstås genom att själva karva sig in i underarmar och lår, vilket antagligen blir det sista man gör... Annars förstås Storebror i 1984 och Voldemort i de omlästa Harry Potter-böckerna. 

Böcker du läste om
Haha ja just det, som jag precis skrev så läste jag om ett litet gäng Harry Potter-böcker (bok 1 och 2) och också första Rockyalbumet. Endast pga fick feeling och älskar dem alla 3.

 

Den längsta boken du läste
Åh gud, en bedrövlig en. Plågade mig igenom 704 sidor The Historian av Elizabeth Kostova. Om historiska dokument och Dracula, vilket ju låter spännande (hade hoppats på Dan Brown-känsla), men nej, istället var det übertråkiga avhandlingar, genomtrista karaktärer och berättelser i berättelsen. Jag avskyr konceptet "en berättelse i berättelsen". I den här boken rör det sig inte ens bara om det: här är det istället en berättelse i berättelsen med en ytterligare en berättelse i den första berättelsen. (Mådde så sjukt illa när jag läste boken också pga ej då bekräftad och ej eftersträvad graviditet, så det kan mycket väl jha bidragit till den ångest jag förknippar med den här boken. Egentligen alla böcker jag läste runt midsommar är förknippade med den känslan och därför kan jag knappt ens titta på deras omslag utan att hamna i samma vedervärdiga känsla igen, knäppt ju). 

Favoritdebut till roman
Får säga Skynda att älska av Alex Schulman då Dödssynden inte längre kan räknas som Harper Lees debut, eftersom Go set a watchman ju ska vara skriven först. Annars läste jag typ inga debuter tror jag!

 
Böcker som inte uppfyllde dina förväntningar
Harry Potter and the Cursed child, trots min euforiska recension av boken. Mad about the boy, den senaste Bridget-boken., som liksom inte var någonting alls mer än tom och poänglös. 

Vackert skrivna böcker
Mina drömmars stad av Per-Anders Fogelström. Många fina meningar och spännande lekar med det svenska språket, som fungerade helt galant. Tyckte mycket om den boken, om Stockholm som arbetarstad under 1800-talet. 

Böcker som fick dig gråta
Oj, ett helt gäng. Gråter nästan alltid minst en liten skvätt i de flesta böcker. Skynda att älska, Boktjuven. Eller förresten, nu när jag tittar igenom mina lästa böcker från förra året inser jag att det trots allt inte var så många som jag ödslade tårar på. Överlag läste jag inte alls lika många bra böcker under 2016 som under året innan. Hoppas på förändring i år.

 

Klassiker
Dödssynden, And then there were none, 1984, Djurens gård, Utvandrarna, Mina drömmars stad, Dracula, Lysande utsikter, The sign of four (Sherlock Holmes). Många fler än jag brukar, just för att jag faktiskt bestämde mig för att läsa lite fler ur den här genren. Och jag måste ändå säga att jag är positivt överraskad. De flesta har varit bättre än vad jag har trott. 

Mest lästa genren
Oklart. Unga vuxna kanske. 

Favoritcitat
Se nedan:


 
 
Ett litet urval viktiga understrykningar. Från Peter Pan, Den ökända historien om Frankie Landau-Banks och Utvandrarna.

Böcker du äntligen läst 2016
Egentligen hela bunten med klassiker som jag räknade upp här en bit ovan. 

Mest efterlängtade lanseringen 2017
Har ingen jag kan komma på nu, ber att få återkomma i frågan.

Favoritläsning 2016
De jag gav högst betyg under året var:
Skynda att älska av Alex Schulman
Maus av Art Speigelman
Femtio nyanser av honom av E. L. James
Dödssynden av Harper Lee
My Best Friends Exorcism av Grady Hendrix
Harry Pottern and the Cursed Child av J.K. Rowling
Ready Player One av Ernest Cline
Hjärtat av vår vänskap av Anna Gavalda 
We are all Completely Fine av Daryl Gregory

Snipp snapp snut så var listan slut, nu ska jag laga fläskfilé! 

0 kommentarer