Bokåret 2016 i siffror

Precis som förra året kommer nu en cut and copy från Goodreads årssammanställning av de böcker som jag läste under 2016.

 

Jag tyckte att jag överlag i år läste färre bra böcker och fler bedrövliga, men kikar man på samma sammanställning fast från förra året var mitt snittbetyg då 3.4, dvs endast en tiondel bättre än i år. Trodde nog att det var en all time low med 3.3, ser mig själv som en high rater men tydligen är det inte riktigt så... Statistiken har ju talat. 10 000 fler lästa sidor i år än året innan är dock ganska häftigt. Vilken utveckling! Fatta vad mycket jag har varit med om på det enorma antalet sidor. Så många personer jag har träffat och fiender jag har skaffat mig. Och förhoppningsvis har jag lärt mig ett och annat, också.

328 sidor i snitt per bok är dock något mindre än året innan  då jag tydligen läste färre, men längre, böcker. Tanken är att 2017 ska bli ett liknande år som 2015 med inte riktigt lika mycket fokus på att läsa MYCKET, utan mer fokus på kvalitet. 
 
0 kommentarer