Den första kvinnan - Linda Spåman

Ryckte med mig Den första kvinnan hem från universitetsbiblioteket idag när jag var där och lånade böcker inför min uppsats om de svenska häxprocesserna (passande nog), och läste precis klart den i soffan framför ett youtube-klipp på en värmande brasa. Oj vad bra den var! Den innehöll liksom allt?

Den första kvinnan av Linda Spåman - 4/5 stjärnor, eller är det för snålt?  

Allt väsentligt och viktigt och sånt man går och grubblar på eller saker som bara är. Ja, bedrövliga, alltså. Om manliga gynekologer, skammande av kvinnor i alla lägen, Gud och Adam och Lilith, om det "förbjudna" i att inte vilja ha barn, om spiraler och blod och läskigheter och jobbiga trubadurkillar. ALLT sånt. Viktigt. Och extremt bra. Tror jag måste läsa den några gånger till innan lånetiden går ut, kommer antagligen att snappa upp nåt mer och djupare för varje gång jag läser den. Visdom.

Jag.
0 kommentarer