Hotellet i hörnet av bitter och ljuv - Jamie Ford

Om Henry, som är kines, och Keiko, som är japan, i USA under andra världskriget. De träffas pga enda asiaterna på en överklasskola för vita, där de tvingas jobba extra i skolbespisningen eftersom de är stipendiater. Japanerna är under den här tiden utfrysta i det amerikanska samhället till följd av kriget, vilket gör att Henrys föräldrar inte gillar att han umgås med någon därifrån. När Keikos familj tvångsflyttas till ett arbetsläger fortsätter ändå ungdomarna att hålla kontakten, till Henrys pappas förtret.

 
Parallellt får vi följa Henry som 50-åring, och hur hans minnen av en förträngd barndomsförälskelse väcks till liv när man börjar renovera de gamla japanska kvarteren, och minnen från den tiden kommer upp till ytan.

Boken var en ögonöppnare för mig, just i beskrivningen av hur japaner behandlades under den här tiden och vad människor faktiskt är kapabla att göra (och inte göra) mot varandra. Lärde mig också att även vi i Sverige hade den här typen av läger för "oliktänkande" och krigsfångar vilket gjorde mig chockad. Ändå vart boken ganska seg och lite medioker, den lyckades aldrig komma ända in till hjärtat utan höll sig lite på en "rycka-på-axlarna-nivå". Fin, men ganska tråkig.

3/5 gav jag den visst på goodreads men efter några veckor känner jag mer för en tvåa.

0 kommentarer