The Woman in Cabin 10 - Ruth Ware, och hej bloggen förresten, det var länge sen

Okej, nu har jag hamnat efter i lasbullebloggen igen så här kommer ett gäng inlägg efter varandra. Hann läsa en hel del böcker när jag pendlade till och från jobbet i jan, feb och mars och det här var en av dem. The Girl in Cabin 10 som jag tror att jag fick med mig hem från Turkiet i somras? Mycket möjligt att det var en bok som stod i en av bokbytarbokhyllorna där jag brukar ha för vana att knycka böcker utan att ställa dit någon egen. Ser det som att jag betalade tillbaka med min bortgivarlåda med böcker på Solvändan som jag ställde ut. Jag har gett bort böcker i andra skeden av livet, helt enkelt. 

 Bild härifrån pga tog visst ingen egen när det begav sig.
 

Gud kan inte bestämma om jag ska ge 2 eller 3 stjärnor. Jag kör på att vara generös. För den var lättläst, medryckande och även spännande såklart! Men också lite långtråkigt och tjatigt emellanåt.

Laura åker på lyxkryssning för att skriva om resan för tidningen hon jobbar för. Tyvärr blir inte resan alls så njutbar som hon hoppats; redan första kvällen väcks hon av skrik från hytten bredvid, rusar ut och tror sig se hur en kropp har kastats över bord. I panik försöker hon sedan larma resten av båten, men ingen vill lyssna. Tydligen har rum 10 stått tomt hela resan, och tydligen saknas heller ingen ombord. Laura är dock säker på sin sak. Det blir en kafkansk kamp mot de som vägrar tro henne och mot klaustrofobin i att vara fast på ett skepp på internationella vatten med en mördare ombord.

På bokens omslag kan man läsa att berättelsen är en mix up av Agatha Christie och Kvinnan på tåget. Och det stämmer verkligen! Hade känslan av båda de två referenserna i huvudet medan jag läste, utan att det kändes plagierat eller snott. Som en bra blandning snarare!

Pluspoäng för kvinnor som stöttar och hjälper kvinnor, och att det inte alltid måste vara kvinnorna som sorgligt dör i slutet eller måste offras.

3/5 stjärnor gav jag när jag skrev recensionen i mars, men jag skulle nog så här i efterhand ändå sänka betyget till 2, eftersom storyn helt har lämnat mig vid det här laget. 

0 kommentarer