Just Kids - Patti Smith

Jag började läsa den här boken i tron om att det rörde sig om en biografi. Det var inte förrän i efterordet som jag förstod att det inte alls varit Pattis intention, att hon istället velat skriva en bok om hennes och Robert Mapplethorpes liv tillsammans. Innan jag läste det ville jag nämligen sörja över att hon ägnade en så stor del av boken till att skriva om honom. Ofta kändes det mer som en biografi över honom, hans prestationer och hans liv, än om henne själv. Först i slutet förstod jag att det också var tanken.

                                                                  Just Kids av Patti Smith, 4/5 stjärnor

Jag hade nog gärna velat veta om det upplägget tidigare, då det under läsningens gång störde mig att han tilläts ta så stor plats när jag egentligen var mer intresserad av att veta mer om vem Patti Smith är och hur hon blivit den stora ikon hon är idag. Jag förstår ju nu varför: boken var inte tänkt att te sig på det sätt jag förväntade mig. Istället handlar det om en kärleksförklaring. En memoar. Och ur det perspektivet är den otroligt vacker. Tyvärr tycker jag den tappar lite i och med alla namn, alla personer som kommer och går utan att tillföra något särskilt för oss som läser och inte var en del av den rörelsen under sena 60- och tidiga 70-talet. Vissa delar hade kanske kunnat strykas helt, gärna med förmån för fler bilder och fler dikter! Men i det stora hela var det en väldigt rörande skildring av två unga människors otroligt starka band till varandra. 

Jag protesterade häftigt och förklarade att jag aldrig tänkte bli någonting annat än mig själv <3
0 kommentarer