Analfabeten som kunde räkna - Jonas Jonasson

Jag började lyssna på Analfabeten som kunde räkna som ljudbok, för jag hade laddat hem en ganska värdelös ljudboksapp som erbjöd två veckor av gratis användande. Tråkigt nog hann de två veckorna ta slut innan boken gjorde det, och då appen var så dålig kände jag inte för att betala för att få lyssna de sista tre timmarna (som trots allt inte kändes tillräckligt spännande för att vara värda 200 kronor). Däremot grämde det mig att inte ha avslutat boken, så jag blev glad när jag igår hittade den i mammas och pappas bokhylla! Läste därför de sista kapitlen i bokform, för jag ville trots allt veta om huvudkaraktärerna till sist skulle lyckas göra sig av med den där himla atombomben.

 Analfabeten som kunde räkna av Jonas Jonasson, 2/5 stjärnor

Boken är rolig, och dess storhet ligger i det finurliga sättet varpå den är skriven. Jag känner lite Tage Danielsson-vibbar i språket, och i de ofta dubbelbetydande meningarna. Historien däremot, är lite väl otrolig, ibland på gränsen till löjlig. Boken hade mycket väl kunnat vara hälften så lång och ändå fått samma historia berättad, med undantag för några hundra anekdoter här och där. Ibland blir den rent irriterande i sin hopplöshet, och genom hur det hela tiden går käpprätt åt helvete för de inblandade. 

Många gånger skrattar jag dock rakt ut och jag njuter ändå av ljudboken - jag tycker den passade perfekt i det formatet! Uppläsaren var genial, så jag ska så småningom (om jag hittar någon ny gratisapp eller liknande) ta mig an författarens mästerverk, Hundraåringen, i ett par hörlurar.
0 kommentarer