Glöm mig - Alex Schulman

Ibland passar en bok så bra in i livet där man befinner sig just nu. Det blir liksom rätt bok på rätt plats, vid rätt tillfälle. Det gör att boken fastnar lite extra, att man läser eller lyssnar lite extra uppmärksamt, och tar till sig varenda liten stavelse extra noga. Glöm mig blev en sådan bok för mig. Vi har precis gått igenom viktiga samtal i familjen, äntligen vågat vädra och ta upp saker som länge legat och grott. I Alex familj fick de samtalen aldrig äga rum, och därför eskalerade både relationer och familjeband till bristningsgränsen. Vid vissa tillfällen är Alex osäker på om skadorna ens går att reparera, någonsin. För Alex mamma dricker. Hon har gjort det i över 30 år, nästan så länge han kan minnas, och aldrig. någonsin. har någon av han eller hans bröder, eller ens deras pappa, tagit upp det med henne. Hon är inte kvinnan man sätter sig upp mot så lätt. Hon är en stark personlighet, som lätt brusar upp och har nära till strid.

Glöm mig av Alex Schulman, 4/5 stjärnor
 
Beskrivningarna av modern är obehagliga, kärleksfulla och ärliga och jag blir på samma gång skrämd, ledsen och upprörd. Och också berörd av att Alex Schulman delar med sig av det här. Att han själv läser in ljudboken adderar extra smärta, och extra hjärta - jag älskar när författare läser in sina egna böcker. Speciellt, såklart, om det är biografier. Alex röst är trygg och jag är van vid den efter oändliga timmar tillsammans med honom och Sigge, och många av anekdoterna känner jag igen, han har nämnt dem förut. Det gör ingenting. Jag trivs med Alex, jag gråter med Alex, och jag känner kärlek med Alex. Den här boken KÄNNS och även om jag kan kan förstå (eller kan jag det?) att vissa finner det märkligt att han först skriver en bok om sin pappa efter dennes död, och sedan skriver ännu en om sin mamma efter hennes död, så passar den så bra in i mitt eget liv just nu att det inte känns märkligt för mig alls. Eller, jag hade nog inte funnit det märkligt ÄVEN om den inte hade passar mig. Jag tycker att det är fint att skriva om personer man älskar och som betyder något för en, vill folk sedan läsa det och kan ta till sig saker av det är det ju en underbar bonus. Förhoppningsvis kan föräldrar och barn ta till sig erfarenheter från den här boken, och själva lyckas undgå att trampa i de fällor som Alex och hans mamma gör på sin väg mot varandra. GAHH nu börjar jag svamla, haha - boken är BRA och VIKTIG och den BERÖR. Tack!
0 kommentarer