The Earth Hums in B Flat - Mari Strachan

Har börjat få lite ångest för att jag äger så många hyllvärmare - jag köper nämligen nya böcker i bra mycket högre fart än jag hinner läsa dem. Så i ett försök att läsa lite fler av de som stått där längst införde jag idag en idé om att helt enkelt börja i vänstra översta hörnet av bokhyllan och jobba mig framåt. Tänker att det dessutom är lite klimatsmart att försöka läsa de böcker jag redan äger i första hand, istället för att köpa massa nytt? (Kommer dock inte kunna hålla mig från att handla en del också om jag känner mig själv rätt...) Nåväl, den första hyllvärmaren i ordningen blev därför denna: The Earth Hums in B Flat av Mari Strachan. Köpt en gång på Magasinet här i Linghem pga fint omslag och en lockande baksidetext. Så här stod det på baksidan: 

Gwenni Morgan är inte som de andra flickorna i den lilla walesiska byn hon bor i. Frågvis, bokslukande och full av energi: hon kan flyga i sömnen och älskar att leka detektiv. När en granne mystiskt nog försvinner, och ingen verkar ställa de rätta frågorna till rätt personer, bestämmer sig Gwenni för att starta sin egen utredning.

Det här är en bok där det händer otroligt mycket på många plan. Berättelsen framförs genom Gwenni, på ett barns oskuldsfulla och fantasifulla sätt. Många gånger förstår jag som läsare mer än vad Gwenni gör i stunden, just för att jag är äldre och har mer erfarenhet av att vuxna säger en sak men menar en annan. Genom ett barns ögon är det mycket som ter sig märkligt, speciellt när det inte talas klartext och de vuxna försöker lägga locket på eller låtsas som ingenting. Ändå försöker Gwenni finna sin egen logik i det hon ser och hör, och utifrån denna sedan agera. Vilket ibland såklart blir fel. Men oftast förstår hon mer än vad de vuxna ens är i närheten av att göra.

Allt börjar med att Ifan Evans försvinner. Därefter bryter så sakteligen Gwennis mamma ihop, Mrs Pughs rävboa försvinner under märkliga omständigheter och Gwenni bästa vän säger upp deras kindle spirit-vänskap. Vad är det egentligen som händer i byn?

Boken är underbart berättad och karaktärerna är otroligt djupa och genomarbetade. Gwennis familj, mamman som ständigt är på bristningsgränsen, pappan som är tryggheten och godheten själv (så mycket förståelse för Gwenni och andra utsatta i samhället! Och även den orubbliga kärleken till Gwennis mamma, trots hennes allt djupare depression, är hjärtskärande och så vacker), Nain med sin klokhet och sin undulat, och alla andra i den lilla byn där alla känner alla och skvaller sprider sig som en löpeld. Allt och alla tillför sitt eget lilla strå till stacken och gör boken till ett litet underverk, precis som Gwenni själv. Boken var både sorglig och stark: Gwenni hanterar livets motgångar på sitt eget sätt, och det resulterar i en helt fantastisk läsupplevelse ❤️

Betyg: 5/5.

0 kommentarer