Väckelse - Stephen King

En dag när jag satt på tåget till jobbet kom jag på att jag glömt min bok hemma. Och tåget tog 40 minuter dit, och sedan 40 minuter hem - och däremellan skulle jag ha en lunch på en timme! Vad skulle jag göra av all den tiden? Jag fick lite småpanik och bestämde mig där och då för att försöka minimera risken att något sådant skulle kunna hända igen. Därför började jag ha en "bonusbok" i extrafacket längst bak i min kånken. För akuta ärenden, när man glömmer den man läser eller om den tar slut under dagen. Det skulle sedan inte dröja länge innan min bonusbok kom till användning.. När just boken jag läste tog slut fortare än beräknat! Här är boken jag hade med i kånken som bonusbok:
 
 Väckelse av Stephen King, som jag fått av Magda i födelsedagspresent för ett par år sedan. Hon hade frågat i butiken efter övernaturligt och lite läskigt eftersom hon visste att jag gillar det, och blivit rekommenderad denna. Så gulligt när det till och med är en rekommendation <3
 
Jamie lär känna pastor Charlie Jacobs redan i 6-årsåldern, när Jacobs är nybliven ung pastor i deras församling. När pastorn botar Jamies stumme bror, och flera år senare mirakulöst räddar Jamie ut ur ett tungt heroinmissbruk, är deras framtid för alltid till viss del sammansvetsad. Pastor Charlie experimenterar med elektricitet, en sorts dold elektricitet som han kallar det - och börjar inse att det finns mer bortom den världen vi lever i än vad som kanske är sunt för en människa att veta och hantera. De patienter som pastorn helat börjar visa upp skrämmande sidor - de häller salt i sina egna ögon, hugger sig med gafflar och äter jord. Vissa tar livet av sig själva eller av andra. Vad är det pastorn släppt lös, och vad är det han behöver Jamies hjälp till?
 
Jamie är berättare i boken och jag gillade sättet som han ibland kommenterar saker som händer på. Han kan nämna att ett beslut var dåligt, eller klargöra när någonting kommer ta en hemsk vändning osv. Det kändes tryggt på något sätt att han liksom höll en i handen, och varnade när saker skulle flippa eller berättade om hur vi borde känna för exempelvis pastorn i vissa situationer.
 
Boken får 4/5 stjärnor. Mot slutet blir boken lite tjatig och lite seg, men i det stora hela var den spännande och intressant. King är ändå mästare på det lite konstiga, det lite otäcka men ändå normala.
0 kommentarer