Batman: A Court of Owls, Volume 1 - Scott Snyder och Greg Capullo

I födelsedagspresent fick jag, i vanlig ordning, ett gäng böcker (eftersom böcker är det jag önskar mig allra helst). Böcker är den bästa gåva man kan få, tycker jag, då de säger så mycket om den som ger dem. När man ger bort saker väljer man ju trots allt de saker, eller böcker, som verkar mest intressanta ur det egna perspektivet. Av Pierre fick jag seriealbum. Grafiska romaner är alltid speciella och oftast väldigt, väldigt bra då de liksom spel inte trycks i större upplagor om de inte är lovande och tros sälja bra. I just den här utgåvan av Batman: The Court of Owls, fick man till och med med en mask. En Court of Owls-mask! Det gjorde den lite extra rolig och speciell, som en collectors edition.

Författaren till A court of Owls är Scott Snyder - samme man som ligger bakom mästerverket Wytches, som jag skrev om bara häromdagen (och som jag också fick av Pierre i samma present <3). Batmaneposet komponerade han dock några år tidigare än sin häxfyllda skräcksuccé.

Batman - The Court of Owls volume 1 av Scott Snyder och tecknad av Greg Capullo, 4/5 stjärnor . Bild lånad härifrån.

I A Court of Owls Volume 1 sätts Batman på prov då en märkligt mördad man dyker upp som ett fall för GCPD. Mannen har ingen identitet och blir klassad som en John Doe, och han dog fastnaglad mot väggen i sin lägenhet, av kastknivar. Alla knivarna har med avsikt kastats för att MISSA mannens stora pulsådror - allt för att göra lidandet så långvarigt som möjligt. Bakom mannen, på väggen, har någon skrivit "Bruce Wayne ska dö imorgon", och på varje kastkniv är en uggla ingraverad. En uggla, som tros symbolisera The Court Of Owls - en mytomspunnen sägen som funnits i Gotham i hundratals år, vars ramsa varenda barn lär sig som liten: 

Beware the Court of Owls, that watches all the time
Ruling Gotham from shadowed perch, behind granite and lime
They watch you in your hearth, they watch you in your bed
Speak a whispered word of them, or they'll send the Talon for your head


Batman själv tror inte på sägnen. Iallafall inte till en början. Så småningom tvingas han att börja tro på den, trots allt, då det uppdagas att han inte är den första i familjen Wayne att mordhotas - och kanske rentav dö - under The Court of Owls kloförsedda händer.

0 kommentarer