Dewneys 24-timmars Read-a-Thon (uppdatering nio)

Idag är det dags - Deweys 24-timmars Read-a-thon ska gå av stapeln och jag har som intention att ställa upp. Read-a-thonet går ut på att jag, tillsammans med ett hundratal andra läsare världen över, läser böcker (eller lyssnar på böcker, läser serier, ser på filmer... vad man själv anser vara läsning fungerar såklart) under 24 timmar. Man följer varandra på twitter, goodreads, instagram och bloggar och hjälps åt att peppa, kommentera varandras bokval, diskutera karaktärer och boosta varandras läsning. För mig låter det här som en fantastisk utmaning och jag kommer försöka hålla er uppdaterade allt eftersom dygnet passerar förbi.
 
14:23 Read-a-thonet har börjat!!! Jag står fortfarande på jobbet, men gallerian börjar alltid tömmas ut efter kl 14 (eftersom Systembolaget stänger då) och efter det blir det i princip tomt. Så jag smygstartar läsningen här & nu!
 

Inleder med Mordet på Orientexpressen - jag har aldrig läst något av Agatha Christie förut (och det måste man ju) så nu är det dags! Har ärvt den här fina utgåvan av mamma, den är tryckt 1988 och designen är därefter 💙
 

Med andra ord var den alldeles sprillans när mamma fick den i påskpresent av Moma 1989! Tvivlar dock på att mamma läst den (sorry mamma). 
 
15:15 Det blev inte så mycket läsning sista timmen innan stängning... Helt plötsligt kryllade stället av pratglada spelsnubbar så det var bara att le och spela intresserad. Nu är jag påväg till tåget iallafall, lyssnar på eftermiddagens bakgrundsmusik: The Handsome Familys album Singing Bones. 
 
18:37 Det går sakta! Har bara läst 40 sidor men redan hunnit sova en skvätt. Är trött sen igår och har inte riktigt kunnat koncentrera mig? Men nu ska vi åka och handla mat: förhoppningsvis blir det bättre med lite mat i magen. 
 
21:22 Mina misstankar om att jag läser väldigt sakta är besannade: är på sida 67 nu. Ser hur fellow readathonare plöjer bok efter bok, men jag tuggar vidare i min. Var kanske ett lite dåligt val med en bok från 1933: den är ganska... seg. Men också charmig. Just nu pågår förhör ombord på tåget! Siktar på att vara klar med den innan 23 dock, tycker mig ha fått upp tempot nu. Tror ni jag klarar det? 😙
 
Bokläsarsnacks att mumsa på medan Poirot löser brott ombord på ett stillastående tåg i Jugoslavien!
 
22:33 Jag ger upp! Hur mycket jag än försöker hålla ögonen öppna så går de bara igen. Jag har faktiskt lagt mig i sängen. Hoppas hinna läsa lite till, innan hjärnan helt stänger av för kvällen. Det är min sena kväll igår med lite för många glas vin som spökar, tror jag... 
 
07:18 Godmorgon! Read-a-Thon är fortfarande i full gång och nu ansluter jag igen! Fortfarande 7 timmar på mig att njuta av läsning tillsammans med en stor drös andra världen över 💞
 

Morgonstund har... hmm.. guld i mun?
 
10:02 Jag har flyttat in en stund i sovrummet istället - närmare bestämt till Pierres säng. Hans är som en hotellsäng, så otroligt mjuk och mysig! Min rygg tillåter inte att jag sover i så mjuka sängar under längre perioder men som läsplats är den pjärska sängen helt fantastisk! Sida 137 nu, som sagt går det inte så fort men framåt iallafall. 
 
 
Vy från sängen 👆🏼

11:35 ÄNTLIGEN!!!! Jag har lyckats läsa ut boken! Det känns verkligen härligt att ha läst en hel bok, som jag inte annars skulle ha läst (iallafall inte än på mycket länge) under dessa 24 timmar. Det har varit lite tungt, boken var onekligen ganska speciell och gammaldags, och jag gör en note to self inför nästa read-a-thon att välja en annan genre, men asså TILLFREDSSTÄLLELSEN I ATT HA ACCOMPLISHAT IALLAFALL EN BOK är helt fantastisk! Ska jag vara ärlig trodde jag nästan inte jag skulle klara det. Jag har bara somnat hela tiden, och betett mig lite som när man pluggar och har en bok man måste läsa: man hittar på annat. Prokrastinerar. Men nu känner jag mig pigg och glad och ska börja på nästa bok; We were Liars 💙
 
 
Ni kan kalla mig Poirot. 

12:20 det blev inte We were Liars. Den får vänta. Det blev DC Comics, Batman & Robin The Boy Wonder av Frank Miller och Jim Lee. Helt fantastisk, än så länge.
 
Vi är fler som njuter av att ligga i sängen mitt på dagen och bara läsa. 
 

...fast nu har jag faktiskt bytt plats igen. Sista två timmarna tillbringar jag på min bästa plats i soffan, med balkongdörren öppen 🌸
 
14:19! Egentligen har vi gått i mål nu, men eftersom jag startade ca en timme sent igår kör jag på en stund till. Batman är så sjukt bra!
 


 
15:21 Så! Nu är även jag i mål 🙌🏼 Läste ut Batman & Robin - The Boy Wonder Volume 1 och har äcklats, fascinerats och sörjt för både Bruce Wayne och Dick Graysons skull. Albumet handlar nämligen om hur Batman fann sin följeslagare, Robin, och om deras första fumlande uppdrag tillsammans. Frank Miller har gjort det till sin grej att berätta om hur de olika karaktärerna blivit dem de blivit, och har tidigare berättat om Batmans första år i och med Year One-albumet. Det här är inte riktigt lika bra, men nästan. 
 
Och med det signar jag ut från det här inlägget och det här readathonet! 👋🏼
1 kommentar
Heather

Great photo!