Harry Potter and the Philosopher's Stone - J. K. Rowling

Jag tror det är min femte genomläsning av den här boken och den är lika bra som första gången, kanske rent av bättre. Jag har blivit äldre och läser av karaktärerna på ett annat sätt, och så ser man ju såklart lite annorlunda på saker och ting som sker i de tidigare böckerna när man har läst hela bokserien. Jag läste alla Harry Potter högt för Josefina så fort de kom ut på svenska och det är mina absolut bästa läsminnen, utan konkurrens. De här böckerna växer något enormt när man delar dem med någon annan. Som vi skrattat, gråtit och skrämts tillsammans med Harry. Vår Harry.

Harry Potter and the Philosopher's Stone av J. K. Rowling, högsta betyg, såklart. 5/5.
 
Det är svårt att skriva om en "recension" av en bok som jag läste första gången samma år som den kom ut på svenska, 1999. Jag tänker inte ens försöka mig på det. Den här boken och de efterkommande sex är de som antagligen betytt mest för mig under hela min uppväxt och inom min resa som bokälskare. Harry Potter och hans värld är en trygghet, att öppna böckerna är som att komma hem.

 
0 kommentarer