Fangirl - Rainbow Rowell

Wow. Jag avslutade den här boken så intensivt, med läsning från klockan 19 - 02.45 (en vardag!!) att den liksom finns kvar i mig än. Jag har gått hela dagen och varit lite mysigt självsäker, sådär i början-på-ett-nytt-underbart-förhållande-lycklig, och det tog ett tag innan jag förstod att det berodde på Levi! Levi finns helt enkelt kvar i mitt hjärta och det är vackert. 

 Fangirl av Rainbow Rowell, får 4/5 stjärnor

Jag var skeptisk till fan-fictiongrejen först. Störde mig på "boken i boken", dvs historien om Simon Snow och Baz och hur de hela tiden fick inleda kapitlen... innan jag helt plötsligt började ändra uppfattning och tycka att den historien var ganska levande den också? Det HADE kunnat vara ett helt dräpande inslag men jag tycker faktiskt att Rainbow Rowell gör det fantastiskt (efter att jag vant mig vid att det är en historia i historien): jag blir till och med sugen på att verkligen LÄSA alla dessa Simon Snow-böcker! 

Huvudpersonen, Cath, är en ganska tråkig karaktär. Hon gillar att oroa sig, är lättsårad, och stänger in sig på rummet med sin dator och sitt skrivande dagarna i ända. Jag har svårt att ta till mig henne, och för mig är det de andra karaktärerna som är bokens räddning (och behållning): Caths rumskompis Reagan och hennes expojkvän Levi framförallt. Tillsammans väcker de något till liv inom Cath (och även inom mig, obviously), som till sist smälter mitt hjärta.
0 kommentarer