Hjärtat i vår vänskap - Anna Gavalda

Åh, jag älskar såna här böcker. Det behöver inte vara så avancerat, så tillkrånglat eller långt. Det kan vara så bra och så innerligt ändå.

Hjärtat i vår vänskap av Anna Gavalda. 5/5 stjärnor.
 
Det här är en ganska kort roman, där en inte allt för utbildad flicka berättar om sin vänskap och relation till sin kompis. Om hur vänskap kan vara så otroligt mycket starkare än regelrätt relationskärlek. Boken är skriven i talspråk och ja, det haltar lite ibland, jag tycker inte riktigt att Billies språk håller samma ton hela tiden, men det gör ingenting för det är så bra ändå. Och jag kan tänka mig att det beror lite på översättningen. Måste vara jättesvårt att översätta franska slangord, liknelser och antydningar. Det är nog svårt att få till det bättre än såhär. Och efter ett tag vänjer jag mig och det blir ytterligare en fin del i boken, bara. För hon skriver ju så fint och hjärtskärande och öppet och ärligt. 


Det är en bok man inte kan somna ifrån eller zona ut från. Det har man inte råd med. Missar jag en mening missar jag en poäng. Så allt måste läsas ingående. Jag läser om stycken flera gånger, men inte för att de är tråkiga utan för att de växer för varje gång jag läser dem. Jag förstår inte alltid vad Billie menar till en början, men efter att jag läst några gånger hänger jag med. Hon tror att hon är lätt men hon är ganska svår, trots att hon talar ner sig själv. Svår och fin. Och otroligt duktig på att berätta om allt fint och fult och älskligt med Franck <3 Hennes vän som boken handlar om. Om deras relation och lite också om hur det kommer sig att de ligger vid botten på ett stup i början på boken, med brutna leder och kanske bruten ryggrad. Hur de hamnade där liksom. Hon vänder sig till stjärnorna för att få hjälp och berättar under den stjärnklara natten sin livshistoria. Snabbt och i fast-forward för hon har ju inte hela livet på sig eftersom Franck kanske dör snart. Så hon gör det på Billie-sätt och jag ääääälskar det! Eller pappa säger att man inte kan älska ting, så jag menar att jag GILLADE det. Asmycket.
0 kommentarer