The Thirteenth Tale - Diane Setterfield

Det känns som att jag har läst den här boken i en evighet. Att läsa en bok länge är både bra och dåligt. Det kan kännas frustrerande att den aldrig tar slut, men samtidigt lär man känna karaktärerna på ett annat sätt när de är närvarande under en så lång tid. 
 
 
I The Thirteenth Tale berättas flera berättelser om varandra. Dels är det huvudhistorien, där Margaret, ett bokaffärsbiträde med förkärlek för att transkribera gamla dokument, åker ut till en stor herrgård för att skriva biografin över en mytomspunnen författarinna. Sedan är det författarinnans berättelse. I den vävs även andra karaktärers historier in, som dagboken efter en barnskötare och den märkliga historien om hur Mrs Love fann sin son. Jag har svårt för konceptet story-in-story men när jag väl accepterat faktum är det ändå ganska okej. Just eftersom det är en biografi som ska skrivas så känns det relativt logiskt och jag kan inte bestämma mig för om de biografiska delarna eller huvudhistorien är bäst. Biografin är helt klart mest spännande, iallafall.

Allt som allt handlar det om tvillingar, spöken, incest, våld och stark kärlek. En salig blandning som i slutändan är rätt bra!

The Thirteenth Tale av Diane Setterfield, 3/5 stjärnor.
0 kommentarer