Parfymen - Patrick Süskind

Jean-Baptiste Grenouille saknar helt kroppslukt vilket gör att människor som möter honom inte vet hur de ska reagera. Om de reagerar alls. Oftast uppfattas han som ett spöke, som passerar utan att omgivningen märker att han är där. Så viktigt är alltså luktsinnet för oss människor, även om vi inte inser det. Är det dock någon som har kunskap om människans luktsinne så är det just Grenouille - hans näsa uppfattar de allra svagaste dofter och de lukter han saknar själv känner han i tusenfalt på andra. Han söker sätt att utvinna de allra mäktigaste dofter, och sökandet efter den ultimata parfymen sträcker sig över hela Frankrike och kräver flera oskyldiga liv. För den bästa parfymen utvinns av unga kvinnor, till priset av deras liv. 

 
Boken var redan från början speciell då den direkt klargör att huvudpersonen är VIDRIG. Han jämförs med en blodsugande fästing som bidar sin tid för att när tiden är rätt utkräva sina offer. Jag rycks direkt med och vill veta hur Süskind ska lyckas få mig att sympatisera med denne antihjälte. Och konstigt nog lyckas han. Eller, jag kanske inte direkt sympatiserar. Men jag är otroligt intresserad av att se hur det går. Parfymen är spännande, lärorik, tankeväckande och hemsk och jag gillade den hela vägen igenom. Tror aldrig att jag kommer att glömma den.
 
 Parfymen av Patrick Süskind, 5/5 stjärnor.
0 kommentarer