The Truth Beneath the Lies - Amanda Searcy

Åh så kul med en bok som både överraskar, underhåller och fängslar! Det var riktigt länge sedan som jag läste en bok som riktigt trollband mig och fick mig att tänka till. The Truth Beneath the Lies var precis perfekt för mig just nu - den var lagom lättläst, innehöll lagom mycket cliffhangers och kändes lagom avancerad. Jag blev inte riktigt klok på baksidestexten och fick egentligen ingen klarhet i vad boken exakt skulle handla om innan jag började läsningen, vilket jag tyckte var ganska skönt? Jag kan aldrig hålla mig från att läsa baksidor och vill gärna veta lite om boken innan jag läser den, men det kan ju också förstöra ganska mycket av ens första intryck när man tror sig redan veta vad som kommer hända redan från start. Därför kändes det den här gången ganska befriande att inte förstå ett smack av vad boken skulle komma att handla om, egentligen inte mer än följande:

Storyn pendlar mellan Betsy och Kayla, som lever helt olika liv, under helt olika förutsättningar. Kayla är populär i skolan men kämpar på hemma med en nykter drogmissbrukare till mamma. Hon får ständiga påminnelser om hur lätt det skulle vara för henne att gå samma öde till mötes som hennes mamma gjorde en gång: en första spruta och sedan vara fast. Få barn med någon annan pundare vid alldeles för låg ålder och sedan leva på bidrag under resten av sitt liv. Kayla kämpar varje dag för att ta sig själv bort från slummen, och det öde som hennes mammas polare menar att Kayla "har i blodet". 
 
 
Betsy, å sin sida, är ett nervvrak som varje dag tyngs av skräcken från något som skett i hennes förflutna. Något som gör sig påmint varje dag när telefonen ringer och hon tvingas svara. Hon har svårt att tänka på något annat än hur hon ska klara av att ta nästa andetag, nästa steg - och blir därför väldigt överraskad när en flicka vid namn Happy helt plötsligt agerar trevligt mot henne, nästan som att hon ville bli Betsys vän? 

Vad har dessa Betsy och Kayla gemensamt? Vad för dem samman? Och varför, varför kan inte den ena överleva om den andra gör det?

Ni hör ju!! Så konstigt!!! Så oklart!!! Så braaaaaa!

Jag fick den här boken som första bok i boklådan Page Habit, där jag i sex månader framöver kommer få en bok i månaden inom genren Young Adult Fiction. Är extremt peppad på kommande lådor (om jag ens kan BLI mer peppad än jag varit redan från början) nu när den första boken visade sig vara så otroligt bra! Page Habit låter författaren skriva ett brev om boken som inledning till läsaren, och sedan är boken också fylld med små post it-lappar med anteckningar och side notes som författaren gjort. Typ varför en viss karaktär beter sig på ett visst sätt, vad i berättelsen som är baserat på egna upplevelser och vad boken hette i sitt ursprungsskede. Nördiga, men fördjupande små detaljer som ger boken det lilla extra! Är så glad över mitt exemplar <3 Och över att ha fått VÄRLDENS BÄSTA JULKLAPP.
1 kommentar
Felicia

Du får gärna kika in på min blogg för att delta i en tävling där man kan vinna en inbunden bok av De fördärvade av Karin Slaughter! :)