Mina 5 bästa böcker under 2016

Ett nytt år är alltid en start på något nytt. En ny resa in i det ännu otydliga och till synes formbara som är det kommande året. Förra året förde med sig en hel del grejer, både gott och ont. Resor och sjukhusvistelser, begravningar och bröllop. En salig blandning, helt enkelt. Vad gäller mina fem bästa böcker från förra året så känns de kanske inte speciellt representativa just vad gäller högt och lågt, men de håller iallafall relativt hög klass alla fem. De är trots allt de böcker jag anser att jag haft roligast med och bär med mig från 2016. Här kommer de:


5. Skynda att älska av Alex Schulman.  Alex är fantastisk på att berätta minnesbilder så att det känns som att man själv är där. Jag ser de saker han beskriver framför mig, som Coca cola Cup, och den gamle pappan som envist ska spela Cupen med sönerna på midsommar även vid en ålder av 80 år. Jag blir sorgligt nostalgisk och minns mina egna somrar som liten. Jag räds ålderdomen och att förlora någon man älskar, men råds samtidigt att njuta av tiden vi har tillsammans. Otroligt känslostark bok.

4My Best Friend's Exorcism av Grady Hendrix. Obehaglig, äcklig och skrämmande i en 80-talstonad collegeblandning. Vänskap sätts på prov och mörka krafter blandas in i det som skulle komma att vara det bästa året någonsin - graduation year. Boken är lite större än vanliga böcker, men tjocka kanter och ger en känsla av att vara en Year Book. Älskar när konceptet görs lite speciellt för att stärka bokens innehåll!

3. And Then There Were None av Agatha Christie. 10 personer lockas på olika sätt ut till en herrgård på en ödesdiger ö ute i havet. Alla ska de på ett eller annat sätt träffa de märkliga Mr eller Mrs Owen. Väl på plats börjar mystiska saker att hända, och herrgårdens gäster börjar försvinna en efter en. Snart går det upp för de besökande att morden sker utifrån en ramsa, "10 little soldiers".. och att mördaren antagligen är en av de 10.

 2. We Are All Completely Fine av Daryl Gregory. Bokens upplägg bygger på terapisamtal i grupp. Ett gäng människor på olika platser i livet möts för att prata om något som de alla har gemensamt: de har samtliga upplevt, och överlevt, möten med monster. Monster som i människomonster. Psykiskt sjuka mördare, kannibaler, sekter. Under sessionerna kommer mer och mer mörker upp till ytan, och i samband med det lär vi som läsare känna karaktärerna allt bättre... tills något händer. Kanske gräver de för djupt. Kanske kommer det fram saker de inte vill veta.

1. Dödssynden av Harper Lee. Scout, Jem och Dill njuter av somrarna tillsammans under lovet i 30-talets USA. Idyllen får sig dock en törn när Scouts och Jems pappa, advokat Atticus, väljer att ta sig an ett fall där en svart man anklagas för våldtäkt på en vit kvinna. Hela samhället vänder sig mot familjen och Scout och Jem lär sig den hårda vägen att världen är långt ifrån så fridfull och rättvis som de barnsligt nog har trott och hoppats. En bok om att tvingas växa upp, om rasism och om fina vuxna förebilder (och vidriga sådana för den delen). En helt fantastisk berättelse. Har ingen bild på boken eftersom jag lyssnade på den som ljudbok. Uppläsaren hette Kerstin Andersson och gjorde ett helt fantastiskt jobb som Scouts röst. Läs eller lyssna!
 
Nu ska det helt klart bli spännande att se vilka böcker under 2017 som kommer kvala in på topp 5. Vilka var dina bästa böcker under året som gick?
1 kommentar
Mika

Åh den där Agatha Christie boken minns jag så väl. Snodde den från mina föräldrars bokhylla som pre-teenie och uppslukades totalt. Kunde aldrig gissa vem mördaren var! Totalchock! Som lite kuriosa så hade boken på den tiden det politiskt inkorrekta namnet "Tio små n*g*rpojkar".