5 underbara ljudböcker (och en vidrig) från 2016

2016 var året då jag började lyssna på ljudbok allt mer. Har aldrig riktigt varit ett fan av att lyssna på andra som läser högt. Eller jo, min pappa läser allra bäst i hela världen, att få ligga på hans arm och lyssna på Bilbo. Brotrollen,  Den långa färden, Sagan om ringen och Ronja Rövardotter är bland de bästa bokminnena jag har. Men jag tror att jag efter det har jämfört alla andra med honom och det går liksom inte att slå, han är en magisk uppläsare. Så att jag ens tog mig an en ljudboksapp var endast pga den var gratis för annars hade jag aldrig kommit mig för att prova.

Ljudbokslyssnar'N

Och det ÄR så att uppläsaren är otroligt viktig. Under det gångna året lyssnade jag både på extremt bra och extremt dåliga uppläsare, och är uppläsaren dålig faller hela boken platt. Så är det bara. Här kommer ett gäng helt fantastiska uppläsare som läst in böcker som sitter kvar länge (mycket på grund av inläsningen):

- Johan Ehn som läste in Mats Strandbergs Färjan. SÅÅÅÅ bra!!! Han sätt att göra ungdomarna och deras slang var helt fenomenalt. Johan är Mats man och jag kan tänka mig att boken kanske är skriven lite efter hur han pratar, att det liksom ska kunna passa honom, men vad vet jag. Grymt bra blev det iallafall! "Men helst".

- Björn Bengtsson som läste in Ensam på Mars (The Martian). Hans röst pasade väldigt bra som Mark Watney, lite kaxig och snygg men också rapp och med helt rätt betoningar och matematisk smarthet (iallafall för en helt som likt mig är helt obildad matematiskt). Boken är verkligen att rekommendera att lyssna på som ljudbok, då den kan bli lite tung som bok med just alla formler och all matte.

- Martina Haag som läste in sin egen bok Det är något som inte stämmer. Det blir alltid extra starkt när en författare läser in sin egen bok, speciellt om det rör sig om en något självbiografisk sådan. Tycker den här boken och inläsningen av den är otroligt stark och väldigt bra, men såklart smärtsam. Systerkramar till starka Martina.

- Alex Schulman som läste in Skynda att älska (<3), Glöm mig och Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött. Av samma orsak som Martinas bok älskade jag Alex böcker. Visserligen läste jag Skynda att älska själv, men de andra två lyssnade jag på som ljudbok. De är självbiografiska och väldigt, väldigt starka. Alex röst är så lugn och trygg också, man gillar den från podden och jag gillar honom överlag. Älskade hans böcker.

Ljudbokslyssnar'N, version 2.

Så! Där var lite tips på bra uppläsare. Ett riktigt bottennapp som ni bör undvika och köpa som fysisk bok istället (då själva storyn var relativt bra trots allt, tror jag) var Morden på Mangle Street som lästes in av Callin Öhrvall Delmar. Uppläsaren kan överhuvudtaget inte ha läst boken innan. Meningar lästes upp helt fel, betoningarna var bedrövliga och många stycken ändrade helt innebörd just på grund av att de lästes upp i fel ton eller melodi. Jag fick ofta pausa och gå igenom meningen igen i mitt huvud för att försöka förstå vad som egentligen åsyftades. Det var som att uppläsaren bara läste meningarna en i taget utan att själv förstå innebörden av vad som stod, som en sådan automatisk uppläsare på tågstationer eller google translate. Typ Siri. Så läs den själv, lyssna inte!
#AlexSchulman #ljudböcker #martinahaag #themartian
1 kommentar
Linda F

Håller med, uppläsaren gör verkligen allt för boken. Det gör att jag inte vågar lyssna på så många böcker. Jag har märkt att jag föredrar manliga uppläsare. Min favorit är Stephen Fry som uppläsare av Harry Potter.

Svar: Åh, wow vilken kombo. Stephen Fry alltså <3
amanda.